محصولات

انواع خرما

خواص و مضرات خرما

خواص و مضرات خرما

فهرست مطالب

خرما یک منبع غنی املاح و مواد معدنی است

خرما یک ماده غذایی شیرین و بسیار پرطرفدار است که می‌توان آن را در انواع، اندازه‌ها و رنگ‌های متنوع در بازار خریداری کرد. این میوه خوشمزه منبعی سرشار از مواد مغذی است که سلامتی شما را تضمین می‌کند. با این حال باید توجه داشته باشید که حتی خوردن بیش از حد خرما نیز می‌تواند موجب بروز عوارض جانبی شود. در این مطلب خواص و مضرات خرما را با هم بررسی می‌کنیم.

بررسی ارزش غذایی خرما

خرما یک ماده غذایی باارزش و سرشار از ویتامین و مواد معدنی است. شما با مصرف خرما مقادیر زیادی ویتامین B6، A و K همراه با مواد معدنی گوناگون از جمله کلسیم، پتاسیم، آهن، منگنز، فسفر و … جذب می‌کنید. خواص و مضرات خرما خوردن در طول روز برای بدن بسیار زیاد است و می‌تواند به درمان برخی از بیماری‌ها کمک کند. در جدول زیر ارزش غذایی 100 گرم خرما را می‌توانید مشاهده کنید.

کالری 277 کیلوژول
کربوهیدرات 74.97 گرم
پروتئین 1.81 گرم
چربی کل 0.15 گرم
کلسترول 0 گرم
فیبر غذایی 6.7 گرم
فولات 15 میلی‌گرم
نیاسین 1.61 میلی‌گرم
پانتوتنیک اسید 0.805 میلی‌گرم
پیریدوکسین 0.050 میلی‌گرم
تیامین 0.050 میلی‌گرم
ویتامین K 2.7 میلی‌گرم
سدیم 1 میلی‌گرم
پتاسیم 696 میلی‌گرم
کلسیم 64 میلی‌گرم
مس 0.362 میلی‌گرم
آهن 0.90 میلی‌گرم
منیزیم 54 میلی‌گرم
منگنز 0.296 میلی‌گرم
فسفر 62 میلی‌کرم
روی 0.44 میلی‌گرم

خرما چه خاصیت‌هایی دارد؟

برای آشنایی با خواص و مضرات خرما از مزایای آن شروع می‌کنیم. رطب به درمان خیلی از بیماری‌ها کمک می‌کند. با نگاهی به جدول بالا می‌توان به ارزش بسیار زیاد این ماده غذایی پی برد. در ادامه مطلب با برخی از این خاصیت‌ها که با مصرف خرما به دست می‌آیند آشنا می‌شویم.

تنظیم کلسترول خون

به طور کلی سطح کلسترول با میزان چربی بدن و مقادیر چربی موجود در جریان خون ارتباط دارد. شما می‌توانید با مصرف خرما سطح چربی موجود در جریان خون خود را تنظیم کنید. خرما خود حاوی کلسترول نیست و وجود آن در رژیم غذایی روزانه می‌تواند سطح کلسترول خون را تا حد زیادی کاهش دهد.

خواص خرما برای سلامت مغز و بهبود عملکرد حافظه

خواص خرما برای سلامت مغز و بهبود عملکرد حافظه

بسیاری از پزشکان طب سنتی برای درمان مشکلات آلزایمر مصرف خرما را به بیماران خود توصیه می‌کنند. به باور آن‌ها مواد معدنی موجود در خرما به تقویت سلول‌های مغزی کمک می‌کند. از طرفی وجود مقادیر زیاد آنتی‌اکسیدان در خرما موجب درمان و بهبود مشکلات حافظه می‌شود.

فواید مصرف خرما در دوران بارداری

تغذیه مادر در زمان بارداری تاثیر مستقیم بر سلامت جنین می‌گذارد. به همین دلیل پزشکان مصرف خرما را به عنوان یک ماده غذایی غنی در این دوران حساس توصیه می‌کنند. علاوه بر این نتیجه برخی تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف خرما عضلات رحم را تقویت می‌کند که نتیجه آن زایمان آسان‌تر است. باید توجه داشت که خواص و مضرات خرما می‌تواند توامان در زنان باردار مشاهده شود و به همین دلیل باید حتما مصرف آن را به اطلاع پزشک خود برسانند.

خرما جلوی پوکی استخوان را می‌گیرد

پوکی استخوان به دلایل گوناگون ایجاد می‌شود که تغذیه نامناسب از مهمترین علت‌های آن است. خرما به دلیل داشتن مس، منیزیم، منگنز و سلنیوم به سلامت استخوان‌های شما کمک می‌کند. علاوه بر این خرما سرشار از ویتامین کا و حاوی بور (Boron) است که برای حفظ سلامت استخوان اهمیت بسیار زیادی دارد.

خرما بیماری‌های بواسیر و یبوست را درمان می‌کند

علت بروز بیماری بواسیر مشکلات گوارشی، مخصوصا در روده‌های کوچک و بزرگ است. وجود فیبر زیاد در خرما تا حد زیادی از بروز یبوست جلوگیری می‌کند. علاوه بر این خرما از سرطان روده جلوگیری می‌کند و موجب رشد باکتری‌های مفید در روده می‌شود. پزشکان مصرف روزانه 20 تا 35 گرم فیبر را برای سلامت دستگاه گوارش ضروری می‌دانند، اما پیش از هر چیز برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خواص و مضرات خرما در درمان این بیماری با پزشک خود مشورت کنید.

خرما یک منبع انرژی عالی است

اگر می‌خواهید با مصرف کمترین مواد غذایی انرژی مورد نیاز خود را در طول فعالیت‌های روزانه تامین کنید خرما بخورید. هر 100 گرم خرما 277 کیلوژول انرژی دارد و یکی از وعده‌های غذایی مهم برای ورزشکاران به شمار می‌رود. علاوه بر این قندهای طبیعی سوکروز، فروکتوز و گلوکز خرما خیلی سریع شکسته می‌شوند و سطح انرژی بدن را در زمان کوتاه بالا می‌برند.

خرما به سلامت پوست کمک می‌کند

ویتامین‌های D و C برای سلامت پوست بسیار مفید هستند و به مقدار کافی در خرما وجود دارند. این ویتامین‌ها خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می‌دهند، لکه‌ها را از بین می‌برند و سرعت پیر شدن پوست را کم می‌کنند. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که عصاره خرما در درمان چین و چروک نیز موثر است.

مصرف خرما جلوی ریزش مو را می‌گیرد

کمبود مواد غذایی مانند روی و انواع ویتامین‌ها موجب ریزش مو می‌شوند. خرما می‌تواند یک منبع مناسب برای تامین این مواد غذایی باشد. همچنین خرما حاوی مقادیر بسیار زیاد آهن است که جریان خون در پوست سر را بهبود می‌بخشد و به رشد مو کمک می‌کند.

مصرف خرما از شب‌کوری پیشگیری می‌کند

بیماری شب‌کوری به دلیل کمبود ویتامین A در بدن رخ می‌دهد. خرما به دلیل داشتن مقادیر کافی از این ویتامین می‌تواند به نوعی جلوی بروز اختلال شب‌کوری را بگیرد. مطالعات نشان داده است کسانی که بیشتر خرما می‌خورند کمتر دچار شب‌کوری می‌شوند.

اهمیت مصرف خرما در طول روز

خوردن خرما چربی‌های شکم را کاهش می‌دهد

فیبر موجود در خرما دارای خواص چربی‌سوزی است و باعث می‌شود خیلی زود احساس سیری کنید. به عبارت دیگر مصرف خرما جلوی پرخوری را می‌گیرد. از طرفی خرما بسیار شیرین است و میل شما برای شیرینی‌جات که عامل اصلی ایجاد چربی‌های شکمی هستند از بین خواهد برد.

خرما برای درمان کم‌خونی مفید است

بیماری کم‌خونی یا آنمی بسیار رایج است و خرما با داشتن مقادیر زیاد آهن می‌تواند یک داروی خوب برای آن به شمار آید. شما با خوردن 3 تا 5 عدد خرما در روز مقدار کافی آهن، اسید فولیک و ویتامین‌های لازم را دریافت می‌کنید که برای درمان کم‌خونی بسیار ضروری هستند.

خاصیت ضدالتهاب خرما

خرما به دلیل داشتن منیزیم به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و دارای خاصیت ضدالتهاب است. مصرف رزوانه خرما از بدن در برابر التهاب و استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند، در نتیجه دردهای ناشی از عفونت یا دردهای التهابی را کاهش می‌دهد.

بازار خرمافروش‌ها

فواید خرما برای سلامت قلب

بررسی‌ها نشان داده است که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در خرما می‌توانند با از بین بردن کلسترول دیواره‌های عروق از بسته شدن رگ‌های قلبی پیشگیری کنند. همچنین خرما دارای ایزوفلاون‌ است که به کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی کمک می‌کند. فیبر موجود در خرما نیز به تنظیم وزن بدن و در نتیجه کاهش بیماری قلبی کمک خواهد کرد.

خرما موجب درمان اسهال می‌شود

مصرف خرما به بهبود سیستم گوارش بدن کمک می‌کند. پتاسیم زیاد خرما در درمان اسهال بسیار موثر است. همچنین خرما به دلیل خواص ضدمیکروب با عوامل ایجادکننده اسهال مبارزه کرده و به هضم بهتر غذا و کاهش اسهال مضمن کمک می‌کند.

تاثیر خرما بر رشد عضلات

خرما منبع غنی کربوهیدرات است و به همین دلیل روند ساخت و تقویت عضلات را سرعت می‌بخشد. به عبارت دیگر وجود مقادیر کافی خرما در برنامه غذایی جلوی عضله‌سوزی را خواهد گرفت. شما می‌توانید خرما را به عنوان شیرین‌کننده طبیعی یا به شکل انواع اسموتی‌های بدنسازی مصرف کنید.

خرما قوای جنسی مردان را تقویت می‌کند

تحقیقات نشان داده است که مصرف خرما می‌تواند به درمان اختلال‌های جنسی مردان کمک کند. فلاونوئید موجود در خرما موجب افزایش تولید اسپرم و درمان ناباروری در مردان می‌شود. ویتامین E، آهن، پتاسیم، منگنز و فسفر نیز برای افزایش تولید هورمون‌های جنسی بسیار مفید هستند.

خوردن خرما برای درمان بیماری میگرن

اگر دچار سردرهای میگرنی می‌شوید می‌توانید با خوردن خرما مقدار بسیار زیادی ویتامین B2 یا ریبوفلاوین جذب کنید. این ویتامین برای تسکین سردردهای میگرنی بسیار مفید است. همچنین ویتامین B2 موجب پروتئین‌سازی و کمک به احیای سلول‌های عصبی می‌شود.

خواص مصرف خرما در دوران قاعدگی

مصرف خرما موجب کاهش درد در دوران قاعدگی می‌شود. علاوه بر این خرما به دلیل داشتن قند بالا از افت قند خون جلوگیری می‌کند و جایگزین عالی برای شیرین‌کننده‌های مصنوعی است. دیگر مزیت خرما داشتن مقادیر زیاد آهن و فولات است که با تحریک گلبول‌های قرمز موجب افزایش خون‌رسانی به بافت‌ها می‌شود.

خرما به درمان گلودرد و سرماخوردگی کمک می‌کند

خواص ضدالتهاب و ضدمیکروب خرما می‌تواند موجب درمان گلودرد و التهاب ناشی از آن شود. برای این منظور پزشکان طب سنتی مصرف چند عدد خرما همراه با شیر گرم را توصیه می‌کنند. این ماده غذایی مقوی اختلال‌های ریوی و سرفه‌های حاد و مزمن را نیز تسکین می‌دهد.

خواص خرما برای تخمدان

به باور پزشکان طب سنتی مصرف خرما یک درمان کارآمد برای ناباروری است. خرما به از بین بردن کیست‌های کوچک تخمدان کمک می‌کند و می‌تواند سبب تقویت این اندام حیاتی شود. علاوه بر این تنبلی تخمدان و دیگر مشکلات هورمونی را درمان و برطرف می‌کند. از دیگر فواید خرما برای تخمدان می‌توان به افزایش ترشح آندروژن و تخمک‌گذاری طولانی‌تر اشاره کرد.

فواید خرما برای سلامت کبد

مصرف مرتب خرما در رژیم غذایی می‌تواند از چرب شدن کبد جلوگیری کند. علاوه بر این خرما فرایند سم‌زدایی کبد را تسریع می‌کند و موجب پاکسازی آن می‌شود. شما می‌توانید مقادیر نچندان زیاد خرما را هر روز به عنوان درمان طبیعی برای بیماری کبد چرب بخورید. البته در صورتی که کبد چرب دارید حتما خواص و مضرات خرما را با هم در نظر بگیرید و بدون دستور پزشک آن را مصرف نکنید.

انواع خرما

مضرات خرما چیست؟

زیاده‌روی در مصرف هر نوع ماده غذایی از جمله خرما می‌تواند علاوه بر از بین بردن فواید، موجب اختلال در اندام‌های مختلف بدن شود. به عبارت دیگر مصرف خرمای بی‌کیفیت یا در حجم بالا باعث بروز مشکلات گوناگون خواهد شد. در ادامه با هم برخی از مضرات مصرف خرما را مرور می‌کنیم.

خرما می‌تواند حساسیت‌زا باشد

مصرف میوه‌های خشک مانند خرما در بعضی افراد سبب تحریک و خارش پوست می‌شود. علاوه بر این کپک‌های سطح میوه‌های خشک گاهی موجب ایجاد جوش‌های پوستی می‌شوند. سولفات موجود بر روی سطح خرما که به عنوان نگهدارنده به آن افزوده می‌شود نیز در ایجاد حساسیت نقش پررنگی دارد. به این ترتیب شیوه تولید می‌تواند خواص و مضرات خرما را تحت تاثیر قرار دهد.

خرما گاهی موجب مشکلات گوارشی می‌شود

مصرف خرمای طبیعی هیچ آسیبی به گوارش وارد نمی‌کند، اما وجود سولفات در خرما به سیستم گوارش آسیب می‌زند. سولفات به عنوان نگهدارنده و برای از بین بردن باکتری‌های مضر خرمای خشک به آن اضافه می‌شود. مصرف این ماده شیمیایی می‌تواند سبب دردهای شکمی، نفخ و اسهال شود. همچنین اگر فیبر کافی در برنامه غذایی شما وجود ندارد پس از شروع مصرف خرما ممکن است دچار یبوست و نفخ شوید.

یک کاسه خرمای تازه

تاثیر خرما بر افزایش حملات آسمی

به دلیل آنکه خرما می‌تواند حساسیت‌زا باشد افراد مبتلا به آسم باید آن را با احتیاط مصرف کنند. براساس بررسی‌ها حدود 80 درصد مبتلایان به آسم به کپک‌های سطح میوه‌های خشک ازجمله خرما واکنش نشان می‌دهند و دچار تنگی نفس می‌شوند.

مصرف خرما همراه با چای و دمنوش

مصرف زیاد خرما باعث افزایش وزن می‌شود

هرچند فیبر بالای موجود در خرما برای کاهش وزن مفید است، اما به دلیل داشتن کالری و انرژی زیاد سبب افزایش وزن خواهد شد. هر گرم خرما مقدار زیادی کالری دارد و اگر بدون برنامه و پس از وعده‌های غذایی مصرف شود وزن را بالا می‌برد.

خرما موجب افزایش سطح پتاسیم خون (هایپرکالمی) می‌شود

مقادیر زیاد پتاسیم موجود در خرما باعث می‌شود مصرف بیش از حد آن موجب بروز بیماری هایپرکالمی شود. پس اگر سابقه این بیماری را دارید مصرف خرما را متوقف کنید. رسیدن سطح پتاسیم خون به بالاتر از 7 میلی‌گرم در هر لیتر خون تنها با مصرف دارو قابل درمان خواهد بود.

مضرات خرما برای کودکان

خرما به دلیل داشتن بافت متراکم یک ماده غذایی دیرهضم است و مصرف زیاد آن برای کودکان مناسب نیست. همچنین می‌تواند موجب بروز مشکلات روده‌ای و حتی خفگی در آن‌ها شود. بنابراین بهتر است کودکان خردسال از خوردن خرما پرهیز کنند.

تاثیر خرما بر ایجاد اختلال عدم تحمل فروکتوز

بخشی از شیرینی خرما به دلیل فروکتوز موجود در آن ایجاد می‌شود. به همین دلیل کسانی که دچار ناتوانی در جذب و گوارش فروکتوز هستند باید از خوردن آن اجتناب کنند. در صورت بی‌توجهی به این موضوع فروکتوز با باکتری‌های طبیعی موجود در روده واکنش می‌دهد و سبب نفخ و دردهای شکمی خواهد شد.

افزایش قند خون و پوسیدگی دندان‌ها

نتیجه برخی تحقیقات نشان داده است که قند طبیعی موجود در خرما می‌تواند موجب افزایش قند خون شود. به این ترتیب اگر خرما را جایگزین قند همراه با چای کرده‌اید باید مراقبت این موضوع باشید. یکی دیگر از عوارض مصرف خرما افزایش پوسیدگی دندان‌ها و بیماری‌های لثه است. بنابراین همیشه پس از مصرف خرما دندان‌های خود را مسواک بزنید.

نقش خرما در ایجاد سندرم متابولیک

افرادی که بیماری‌های افزایش فشار خون، قند خون بالا، چربی اضافه و کلسترول یا تری گلیسیرید بالا دارند مبتلا به سندروم متابولیک هستند. این گروه باید از مصرف خرما به مقدار زیاد خودداری کنند زیرا می‌تواند به دلیل خواص ویژه و قند بالا علائم بیماری را تشدید کند.

خواص مصرف خرما همراه با شیر

خرما فواید بسیاری دارد، البته اگر به اندازه مصرف شود

خرما یک ماده غذایی فوق‌العاده است که می‌تواند به صورت جداگانه یا به عنوان شیرین‌کننده طبیعی در آشپزی و پخت‌وپز مصرف شود. گنجاندن خرما در رژیم غذایی روزانه فواید بسیار زیادی برای بدن به همراه دارد و بخش زیادی از نیازهای شما به ویتامین و مواد معدنی را پاسخ خواهد داد. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت برنا آنلاین بهترین فرآورده‌های خرمایی را خریداری کنید و از محصولات ما در رژیم غذایی روزانه خود بهره ببرید.

آیا خرما در دسته آجیل‌ها طبقه‌بندی می‌شود؟

خیر، اما خرما خشک در گروه میوه‌های خشک قرار می‌گیرد.

مصرف چه تعداد خرما در روز مفید است؟

معمولا مصرف 3 تا 5 عدد خرما در روز برای سلامت بدن بسیار مفید است.

آیا خوردن خرما با شیر بهتر است؟

اگر خرما را با شیر میل کنید بخشی از کلسیم مورد نیاز در رژیم غذایی خود را نیز دریافت خواهید کرد که به افزایش رشد بدن و سلامت شما کمک می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره برنا

شرکت تولیدی بازرگانی امیر کبیر برنا ، بزرگترین تولید کننده تخصصی خرما واقع در ارگ جدید بم ، با بیش از ربع قرن تجربه در امر فرآوری ، بسته بندی و صادرات انواع خرمای مرغوب ایران به بیش از بیست و پنج کشور مختلف است . در حال حاضر تامین نیاز فروشگاه های زنجیره ای ، تعاونی های سراسر کشور و دیگر فروشگاه های سطح شهر را با بیش از چهل نوع محصول که جایگزینی مناسب برای قند ، شکر و فرآورده های جانبی آن هستند ، بر عهده دارد .

آخرین مطالب

اولین منوی راه اندازی خود را اینجا ایجاد کنید
سبد خرید

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟