محصولات

انواع خرما

رژیم خرما و گردو

رژیم خرما و گردو

فهرست مطالب

رژیم خرما و گردو برای تمام گروه‌های سنی مفید است

گردو یک میوه مغزدار با ارزش است که منبعی غنی از پروتئین، ویتامین، آنتی‌اکسیدان و سایر مواد معدنی می‌باشد. خرما هم میوه‌ای است که در آن فیبر، ویتامین‌های گروه B و مواد معدنی فراوانی یافت می‌شود. ترکیب این دو ماده غذایی ارزش غذایی فوق‌العاده بالایی دارد و با تامین انرژی و کالری مناسب، نیاز بدن را به بهترین شکل ممکن رفع می‌کند. به باور متخصصان تغذیه، خرما و گردو یک غذای سالم برای شروع روز و میان‌وعده هستند. در این مطلب از فروشگاه محصولات خرمایی برنا قصد داریم به بررسی تاثیرات رژیم خرما و گردو در بدن بپردازیم.

مزایای استفاده از رژیم غذایی خرما و گردو

یکی از خواص خرما و گردو کمک به بهبود عملکرد سیستم گوارش است. مطالعات نشان می‌دهند که فیبر موجود در خرما و گردو می‌تواند برای اشخاصی که با بیماری‌های گوارشی مانند کم تحرکی روده دست و پنجه نرم می‌کنند، مفید واقع شده و به درمان یبوست در این افراد کمک کند. اما چطور این اتفاق می‌افتد؟

مزایای استفاده از رژیم غذایی خرما و گردو

خرما به علت کاهش غلظت آمونیاک مدفوع می‌تواند موجبات سلامت دستگاه گوارش را فراهم کند. استفاده از گردو در رژیم غذایی هم می‌تواند تولید باکتری‌های مفید روده را افزایش داده و از این طریق به حفظ سلامت سیستم گوارش بدن کمک کند. در ادامه این بخش قصد داریم سایر خواص مصرف همزمان خرما و گردو را به شما معرفی کنیم.

خرما و گردو به کمک سلول‌های بدن می‌روند

به طور کلی آنتی‌اکسیدان‌ها را می‌توان ترکیباتی دانست که می‌توانند با مهار پروسه اکسیداسیون، رادیکال‌های آزاد و خطرناکی که قابلیت آسیب رساندن به سلول‌های سالم بدن را دارند از بین ببرند. رژیم غذایی خرما و گردو هر دو سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی مثل کاروتنوئیدها، فلاونوئیدها، اسیدفنولیک، اسیدالاجیک و توکوفرول‌ها هستند.

با خرما و گردو می‌توان از بروز اختلالات شدید عصبی جلوگیری کرد

بیماری آلزایمر یکی از متداول‌ترین بیماری‌های عصبی است که به علت افزایش سطح سایتوکین‌های التهابی مانند اینترلوکین خود را نشان می‌دهد. آخرین تحقیقات انجام شده توسط متخصصان صنایع غذایی نشان می‌دهد که مصرف مداوم خرما می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های تخریب‌گر مغزی مانند آلزایمر نقش موثری داشته باشد.

اسیدهای چرب غیر اشباع مانند امگا 3 و ویتامین E موجود درون گردو هم می‌توانند به کاهش التهابات مغزی کمک کنند و از نورون‌ها یا همان سلول‌های عصبی در مقابل بیماری‌هایی مانند آلزایمر از افراد مبتلا به این بیماری محافظت کند. مصرف منظم گردو و خرما برای کاهش علائم سایر بیماری‌های عصبی مثل اضطراب، استرس و همینطور افزایش بهره‌هوشی بارها توسط پزشکان در سراسر دنیا توصیه شده است.

در دوران بارداری رژیم غذایی خرما و گردو را فراموش نکنید

مصرف خرما در دوران بارداری به علت وجود ترکیباتی منحصر‌به‌فرد در این ماده غذایی که تاثیراتی شبه اکسی‌توسینی دارد می‌تواند به انقباضات سالم در طی زایمان و هرچه راحت‌تر انجام شده امر زایمان کمک کند. از طرفی گردو نیز یک منبع غذایی سرشار از امگا 3 است و مصرف آن می‌تواند بهره‌ هوشی جنین را افزایش بدهد. توصیه می‌کنیم که مادران باردار حتما از این رژیم غذایی استفاده کنند.

خرما و گردو به همراه کنجد

خرما و گردو خاصیت ضد سرطانی دارند

از دیگر مزایای بی‌نظیر خرما و گردو می‌توانیم به خاصیت ضدسرطانی آن‌ها اشاره کنیم. محققان به تازگی دریافته‌اند که خرما منبعی از ترکیب بتا D گلوکان است که می‌تواند نقش موثری در کاهش تاثیرات تومورهای مغزی داشته باشد. از طرفی آنتی‌اکسیدان‌های موجود در خرما هم می‌توانند به طرز چشمگیری از رشد سلول‌های سرطانی پیشگیری کنند.

به طور کلی گردو ریسک ابتلا به بعضی از سرطان‌ها مانند سرطان سینه، پروستات و روده را کاهش می‌دهد. در حقیقت گردو سرشار از پلی‌فنول‌های الاگیتانین است که توسط میکروب‌های موجود در روده به اورولیتیتن تبدیل می‌شوند و به مقابله با سرطان‌های روده کمک می‌کنند. این ترکیب به علت خاصیت شبیه هورمونی که دارد باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان‌هایی مثل سینه و پروستات می‌شود.

برای بیماران دیابتی رژیم خرما و گردو بهترین گزینه است

همانطور که در جریان هستید دیابت یکی از رایج‌ترین بیماری‌های مزمن در دنیا است که داشتن سبک زندگی و رژیم غذایی سالم می‌تواند تاثیر زیادی در درمان آن داشته باشد. آخرین تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که خرما قابلیت تولید انسولین را دارد و می‌تواند به کاهش جذب قند ساده گلوکز در روده‌ها کمک کند. مصرف گردو هم می‌تواند به کاهش قند خون ناشتا و همینطور قند خون سه ماهه کمک کند. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم که افراد مبتلا به بیماری دیابت در رژیم غذایی خود حتما مصرف این دو ماده غذایی ارزشمند را در دستور کار قرار دهند.

سلامت استخوان‌ها با خرما و گردو

از دیگر مزایای خرما و گردو می‌توان به ارتقای سطح عملکرد دستگاه حرکتی بدن مانند استخوان‌ها اشاره کرد. به طور کلی هم خرما و هم گردو سرشار از ریزمغذی‌هایی مثل منگنز، زینک، آهن، سلنیوم و آهن هستند و می‌توانند به سلامت استخوان‌ها کمک زیادی کنند. توجه داشته باشید که استفاده از این دو ماده غذایی در رژیم غذایی می‌تواند در جلوگیری از ابتلا به بیماری‌هایی نظیر پوکی استخوان نقش مهمی داشته باشد.

بهبود فشار خون

از دیگر مزایای خرما و گردو برای بدن انسان، کمک به کاهش فشار خون است. مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که خرما منبعی سرشار از پتاسیم است و میزان کمی سدیم دارد. همین مساله می‌تواند به محافظت از بدن در مقابل فشار خون کمک بسیاری کند. از طرفی برخی از تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهند که استفاده از آجیل به خصوص گردو در رژیم غذایی نقش بسیار مهمی در کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک دارد.

حفظ سلامت پوست و مو

استفاده از خرما و گردو نقش بسیار مهمی در سلامت پوست و مو دارد. به طور کلی ویتامین‌های موجود در گردو خرما می‌توانند تمام نیازهای سلول‌های پوست به مواد مغذای را تامین کنند؛ یکی از مهم‌ترین این موارد کمک به ارتقای خاصیت ارتجاعی پوست و همچنین به تعویق انداختن روند پیری است.

آیا خرما و گردو برای صبحانه مفید است؟

مصرف همزمان گردو و خرما می‌تواند نقش بسیار مهمی بر سلامت قلب داشته باشد. از طرفی وجود مس در گردو به عنوان یک ماده معدنی مغذی منجر به سلامت قلب، افزایش عملکرد سیستم ایمنی و همینطور اعصاب می‌شود. از طرفی به علت وجود پتاسیم بالا، خوردن خرما می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و همینطور انواع سکته را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

خرمای کره‌ای توپی

در نتیجه بسیاری از افراد برای استفاده حداکثری از خواص خرما و گردو در صبحانه از آن‌ها استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید که خوردن یک صبحانه خوب و مداوم می‌تواند تاثیرات بیماری قلبی را به شکل قابل توجهی کاهش دهد. از طرفی گنجاندن چنین مواد غذایی در رژیم غذایی می‌تواند به جلوگیری از پرخوری در سایر غذاها و حفظ وزن سالم کمک شایانی کند.

درمان اختلالات جنسی

از دیگر مزایای قرار دادن رژیم غذایی خرما و گردو در برنامه غذایی، کمک به درمان اختلالات جنسی است. مخلوط این مواد خوراکی با شیر و عسل می‌تواند یک ترکیب مقوی برای رفع مشکلاتی از این دست باشد. تجویز این دارو از طریق طب سنتی رواج بیشتری پیدا کرد که امروزه تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است. استفاده از این مواد مغذی در صورتی که این مواد کاملا گیاهی باشند و عوارضی نداشته باشند تاثیر زیادی بر سلامت مردان خواهد داشت.

خرما و گردو برای لاغری

یکی از سوالات رایج این است که آیا خرما و گردو برای کاهش وزن مناسب هستند یا خیر. در پاسخ به این پرسش باید گفت که استفاده از خرما و گردو به علت وجود ویتامین‌ها و ترکیبات مغذی طبیعی می‌تواند نقش بسیار مهمی در پروسه کاهش یا افزایش وزن داشته باشد. در واقع تفاوتی ندارد که مایل به کاهش یا افزایش وزن خود باشید، با استفاده از خواص خرما و گردو می‌توانید به طور همزمان در این زمینه فعالیت داشته باشد. برای آن دسته از اشخاصی که تمایل به کاهش وزن دارند و می‌خواهند بدون تحمل گرسنگی و بی‌حالی انرژی مورد نیاز بدن خود را تامین کنند، رژیم غذایی خرما و گردو بهترین گزینه خواهد بود.

از طرفی افرادی که قصد افزایش وزن دارند نیز می‌توانند این میان وعده سالم را جایگزین مکمل‌های خطرناک و یا مصرف غذاهایی با میزان کالری بالا و ناسالم کنند. به طور کلی وجود کالری و پروتئین بالا به همراه فیبر، آهن و سایر ترکیبات مغذی در این مواد غذایی، مصرف آن را توسط بسیاری از متخصصین تغذیه و کنترل وزن تایید می‌کند.

همچنین استفاده از گردو نیز می‌تواند به تنظیم و کنترل متابولیسم و سوخت و ساز در بدن منجر شود. دفع چربی مضر و سوزاندن کالری بیشتر برای افرادی که تمایل به لاغر دارند از دیگر خواص خرما با گردو، عنوان می‌شود. لازم به توضیح است از دیگر اثرات این دو ماده غذایی رفع یبوست و کمک به سلامت دستگاه گوارش است که  این مساله در روند کاهش یا افزایش وزن اهمیت فراوانی دارد.

چطور می‌توانیم گردو و خرما را در برنامه غذایی خود بگنجانیم؟

در وعده صبحانه می‌توانید گردو و خرما را همراه با ماست یا دوغ میل کنید. در وعده ناهار نیز می‌توانید از گردو و خرما به همراه سالاد سبزیجات و سالاد میوه‌ها استفاده کنید. برای وعده شام نیز می‌توانید گردو و خرما را با کلم، برنج، مرغ یا ماهی مصرف کنید.

چطور می‌توانیم گردو و خرما را در برنامه غذایی خود بگنجانیم؟

از دیگر نکات ضروری برای داشتن رژیم خرما و گردو می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • گردو و خرما را به کیک، دسر و شیرینی‌جات اضافه کنید
  • می‌توانید این مواد غذایی را به غذاهایی مثل سالاد و پاستا اضافه کنید
  • تنقلات میان وعده‌ای
  • استفاده از گردو و خرما برای تهیه خمیر کیک

چند عدد خرمای حیانی

ارزش غذایی خرما

خرما یک منبع سرشار از فیبر، پتاسیم و منیزیم است. فیبری که در یک چهارم لیوان خرما وجود دارد می‌تواند 12 درصد از نیاز روزانه بدن به این ماده را تامین کند. فیبر هم حس سیری شما را تحریک می‌کند و هم نقش مهمی در حفظ سلامت دستگاه گوارش دارد. جدول زیر ارزش غذایی 100 گرم خرما را به شما نشان می‌دهد.

نام ترکیب مغذی مقدار بر حسب گرم
کربوهیدرات 75 گرم
پروتئین 4.2 گرم
چربی 0.3 گرم
فیبر 8 گرم
فولات یا همان ویتامین B9 19 میکروگرم
پتاسیم 656 میلی‌گرم
کلسیم 39 میلی‌گرم
منیزیم 43 میلی‌گرم
آهن 1 میلی‌گرم

جدول ارزش غذایی گردو

بعد از اینکه با نکات داشتن رژیم غذایی خرما و گردو آشنا شدید نوبت به بررسی میزان ارزش غذایی گردو را باید بررسی کنیم. ارزش غذایی گردو در میزان چربی آن است. حال شاید این پرسش مهم برای شما ایجاد شود که مگر چربی برای سلامت بدن مضر نیست؟! در پاسخ باید گفت که ما دو گروه چربی داریم. اسیدهای چرب غیراشباع موجود در گردو سالم‌تر از چربی‌های اشباع شده است. به بیانی دیگر بخش عمده‌ای از محتوای چربی روغن گردو را اسید چرب امگا 3 یا همان اسید آلفا لینولنیک تشکیل می‌دهد. در ادامه این بخش جدول ارزش غذایی گردو را با هم بررسی می‌کنیم.

ماده مغذی مقدار بر حسب گرم
آب 4.07 گرم
کربوهیدرات 13.71 گرم
شکر 2.61 گرم
پروتئین 15.23 گرم
فیبر 6.7 گرم
چربی 65.21 گرم
تیامین یا ویتامین B1 0.341 میلی‌گرم
ویتامین C یا اسید اسکوربیک 1.3 میلی‌گرم
اسید فولیک یا ویتامین B9 98 میلی‌گرم

 

ترکیب خرما و گردو به همراه پنیر

با خرید فرآورده‌های خرمایی برنا به سلامت خود اهمیت بدهید

با در نظر گرفتن ارزش غذایی بالایی که گردو و خرما دارند، می‌توان گفت که استفاده از این دو ترکیب در رژیم غذایی مزایای بسیاری برای سلامت بدن داشته و پیشنهاد می‌شود افراد با گروه‌های سنی مختلف در رژیم غذایی‌ خود از این دو ماده مقوی استفاده کنند. مجموعه برنا یکی از باسابقه‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی انواع محصولات خرمایی مانند حبه خرما، خرما و مغزیجات، ترافیل خرمایی، کوکی خرمایی و میوه خشک است. شما می‌توانید طبق سلیقه و نیاز خود هر یک از این محصولات را با مراجعه به صفحه محصول مورد نظر در سایت سفارش دهید.

کالری گردو و خرما چقدر است؟

ترکیب یک عدد خرما و گردو بسیار مغذی است و دارای 50 کالری می‌باشد.

آیا خوردن گردو و خرما با هم می‌تواند تاثیری در کاهش وزن داشته باشد؟

بله، هم گردو و هم خرما به علت داشتن فیبر بالا و توانایی در حفظ احساس سیری برای مدت طولانی‌ می‌توانند به مدیریت وزن افراد کمک کنند.

روزانه بهتر است چه میزان خرما و گردو مصرف کنیم؟

خوردن یک مشت گردو و 2 الی 3 خرما در روز می‌تواند مزایای بی‌شماری برای سلامت شما داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره برنا

شرکت تولیدی بازرگانی امیر کبیر برنا ، بزرگترین تولید کننده تخصصی خرما واقع در ارگ جدید بم ، با بیش از ربع قرن تجربه در امر فرآوری ، بسته بندی و صادرات انواع خرمای مرغوب ایران به بیش از بیست و پنج کشور مختلف است . در حال حاضر تامین نیاز فروشگاه های زنجیره ای ، تعاونی های سراسر کشور و دیگر فروشگاه های سطح شهر را با بیش از چهل نوع محصول که جایگزینی مناسب برای قند ، شکر و فرآورده های جانبی آن هستند ، بر عهده دارد .

آخرین مطالب

اولین منوی راه اندازی خود را اینجا ایجاد کنید
سبد خرید

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟