محصولات

انواع خرما

ویتامین های خرما

ویتامین های خرما

فهرست مطالب

خرما منبعی غنی از انواع ویتامین‌ها است

میوه خرما بسیار شیرین و سرشار از انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی است. درخت نخل در نواحی گرمسیر از جمله در خاورمیانه رشد می‌کند و بسیاری از افراد، خرما را به عنوان یک جایگزین عالی برای قند و دیگر شیرینی‌جات می‌دانند. خرما همچنین دارای ویتامین‌های فراوان از جمله ویتامین‌های گروه B است. در این مطلب ویتامین های خرما و دیگر ترکیبات مفید آن را با هم بررسی می‌کنیم.

ارزش غذایی خرما

خرما میوه درخت نخل است و به عنوان گیاه بومی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا شناخته می‌شود. شیرینی موجود در خرما از نوع طبیعی است و معمولا آن را به عنوان دسر می‌شناسند. در این بین خرما فواید بسیار زیادی دارد و برای سلامت مغز، دستگاه گوارش، قلب و دیگر اندام‌های بدن مفید است. علاوه بر این خرما می‌تواند از شما در برابر بیماری‌های گوناگون محافظت کند. در جدول زیر ارزش غذایی یک عدد خرمای مدژول را مشاهده می‌کنید.

کالری 66.5
چرب 0.04 گرم
سدیم 0.24 میلی‌گرم
کربوهیدرات‎ 18 گرم
فیبر 1.61 گرم
قندهای افزودنی 0 گرم
پروتئین 0.43 گرم

خرمای مدژول نوعی خرمای باکیفیت است و علاوه بر مواد معدنی و خواص بالا مقدار قابل توجهی کلسیم، منگنز، پتاسیم و روی دارد که در ترکیب با ویتامین‌ها و ترکیبات آنتی‌اکسیدان دیگر آن را به یک سوپرفود تبدیل می‌کنمد. ورزشکاران و افراد عادی می‌توانند با مصرف انواع خرما در طول روز انرژی موردنیاز خود را برای فعالیت‌های بدنی گوناگون تامین کنند.

خرما چه نوع ویتامین‌هایی دارد

خرما یک مولتی‌ویتامین واقعی است و با مصرف هر عدد از آن مجموعه‌ای از مواد مغذی و لازم برای بدن را دریافت می‌کنید. از طرفی هر کدام از این ویتامین‌ها یک خاصیت مهم و اساسی دارند و وجود آن‌ها به فعالیت مناسب بدن کمک می‌کند. در ادامه با ویتامین‌های گوناگون خرما آشنا نی‌شویم.

خرما چه نوع ویتامین‌هایی دارد

ویتامین C موجود در خرما

ویتامین C موجب افزایش سطح آنتی‌اکسیدان، کاهش فشار خون، محافظت در برابر حملات نقرس، بهبود جذب آهن در بدن، تقویت سیستم ایمنی و کاهش خطر بیماری‌های قلبی می‌شود و از بروز زوال عقل نیز جلوگیری می‌کند. هر صد گرم خرما حدود 0.4 میلی‌گرم ویتامین C دارد که بخش زیادی از نیاز روزانه شما را رفع خواهد کرد.

ویتامین B1 (تیامین) موجود در خرما

ویتامین B1 یکی از انواع هشت‌گانه ویتامین B است و به بدن برای سوزاندن و شکستن کربوهیدرات‌ها به سوخت (گلوکز) کمک می‌کند. بنابراین برای تامین انرژی بدن بسیار ضروری و مهم است. این ویتامین اساسی به سوخت و ساز چربی و پروتئین نیز کمک می‌کند و مصرف آن برای کاهش وزن و جلوگیری از چاقی کاملا ضروری است. خرما مقدار زیادی تیامین و دیگر ویتامین‌های خانواده B را در خود دارد.

ویتامین B2 (ریبوفلاوین) موجود در خرما

ویتامین B2 در دسته آنتی‌اکسیدان‌ها قرار می‌گیرد و می‌تواند به آزادسازی رادیکال‌های آزاد کمک کند. از بین بردن این رادیکال‌ها از بروز آسیب‌های مختلف در بدن پیشگیری می‌کند. علاوه بر این ویتامین B2 برای کمک به بدن در تبدیل ویتامین B6 و فولات بسیار مهم است و بدن برای رشد و تولید گلبول‌های قرمز نیز به ریبوفلاوین نیاز دارد.

بهترین خرمای خشک

نیاسین موجود در خرما

نیاسین یا نیکوتینیک اسید موجب افزایش کلسترول خوب یا HDL در بدن می‌شود و میزان کلسترول بد یا LDL و تریگلیسیرید خون را کاهش می‌دهد. مصرف ترکیبات غنی از نیاسین ازجمله خرما خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و افزایش چربی خون را کاهش می‌هد و برای بدن بسیار مفید است.

ویتامین A؛ یکی از ویتامین های خرما

مصرف ویتامین A برای بهبود عملکرد بینایی و قوی شدن سیستم ایمنی بدن بسیار ضروری است. علاوه بر این ویتامین A به اندام‌های گوناگون ازجمله قلب، ریه‌ها و دیگر بخش‌ها کمک می‌کند تا عملکردی خوب داشته باشند. این ویتامین بسیار مهم به مقدار زیاد در خرما وجود دارد و با خوردن هر عدد از آن 24 میلی‌گرم ویتامین A دریافت می‌کنید.

مس موجود در خرما

مس یک ماده معدنی بسیار مهم است که به تولید سلول‌های خونی در بدن کمک می‌کند. همچنین مس سلول‌های عصبی را بازیابی می‌کند و سیستم ایمنی بدن را قوی خواهد کرد. مصرف مس به تشکیل کلاژن که برای سلامت استخوان‌ها اهمیت دارد کمک می‌کند. همچنین مس می‌تواند به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل کند و رادیکال‌های آزاد آسیب‌رسان به سلول‌ها و DNA را از بین ببرد.

خرما سرشار از انواع ویتامین ها

کلسیم موجود در خرما

خرما یک منبع بسیار غنی از کلسیم است. این ماده معدنی به گردش خون درون رگ‌های خونی کمک می‌کند و مصرف آن موجب رشد و پرورش ماهیچه‌ها می‌شود. علاوه بر این کلسیم برای محافظت از استخوان‌ها و داشتن دندان‌های سالم بسیار مهم است.

منگنز موجود در خرما

مصرف منگنز کافی به تقویت ماهیچه‌ها کمک می‌کند و فعالیت کارآمد دستگاه عصبی را ممکن می‌سازد. شما با مصرف خرما ضربان قلب خود را تنظیم می‌کنید و استخوان‌ها و سیستم ایمنی قوی‌تر خواهید داشت. علاوه بر این مصرف منگنز شما را از ابتلا به بیماری‌ها حفاظت خواهد کرد.

پتاسیم موجود در خرما

پتاسیم به طور کلی در غذاها و خوراکی‌های گوناگون یافت می‌شود و خرما یک منبع غنی از است. این عنصر به بدن کمک می‌کند تا سطح نرمال از مایعات درون سلولی داشته باشد. علاوه بر این پتاسیم به ماهیچه‌ها کمک می‌کند تا فشار خون نرمال و مناسب خود را تنظیم کنند.

خرما یک میوه بهشتی

روی موجود در خرما

عنصر روی وظیفه شکستن و هضم کربوهیدرات‌ها در بدن و تبدیل آن به انرژی را بر عهده دارد. علاوه بر این برای التیام زخم، قوی‌تر شدن سیستم ایمنی بدن و کمک به رشد سلول‌ها بسیار مهم است. روی به بهبود عملکرد متابولیسم بدن کمک می‌کند و یک ماده مغذی اساسی به شمار می‌رود.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در خرما

خرما حاوی مقادیر بسیار زیادی از آنتی‌اکسیدان‌ها است که به کاهش استرس اکسیداتیو کمک می‌کنند. این نوع استرس زمانی روی می‌دهد که عدم تعادل رادیکال‌های آزاد موجب آسیب به سلول‌ها و کاهش توانایی بدن می‌شود. همچنین استرس اکسیداتیو موجب پیری و آسیب سلولی می‌شود و بسیاری از بیماری‌ها به دلیل آن به وجود می‌آیند. خرما حاوی بسیاری از آنتی‌اکسیدان‌ها ازجمله کاروتنویدها، پولی‌فنول‌ها (ازجمله فنولیک اسیدها، ایزوفلوون‌ها، لیگان‌ها و فلاوونویدها)، استرول‌ها و تانین‌ها است. این ترکیبات علاوه بر فواید بالا خاصیت ضدقارچی نیز دارند.

خرما و ویتامین های آن چه فوایدی برای بدن دارند

مصرف خرما به دلیل داشتن مواد مغذی فراوان برای بدن مفید و حتی ضروری است. به عبارت دیگر شما می‌توانید با خوردن خرما برخی نارسایی‌ها را درمان کنید و جلوی بروز بیماری‌ها را بگیرید. در ادامه با برخی فواید درمانی خرما آشنا می‌شویم.

خرما برای سلامت قلب مفید است

برخی شواهد پزشکی نشان می‌دهد که خرما به دلیل داشتن پلی‌فنولیک بسیار بالا برای سلامت قلب بسیار مفید است. پلی‌فنول‌ها نوعی ماده ریزمغذی هستند که به طور طبیعی در گیاهان وجود دارند. این ترکیبات در خرما به مقدار زیاد یافت می‌شوند و موجب افزایش سطح کلسترول HDL و کاهش کلسترول‌های بد LDL که عامل بیماری‌های قلبی هستند، می‌شوند.

یک مطالعه که در سال 2020 منتشر شد به بررسی اثرات مصرف خرما بر سطح چرب موجود در خون و شاخص گلیسمی پرداخته است. محققان در این پژوهش به طور تصادفی نتایج آزمایش 100 مرد و زن مبتلا به دیابت نوع 2 را که هر روز به مدت 16 هفته سه عدد خرما می‌خوردند با کسانی که خرما نمی‌خوردند را، با هم مقایسه کردند. نتایج این بررسی نشان داد کسانی که خرما مصرف می‌کردند شاهد کاهش معنادار کلسترول LDL در خون بودند. همچنین میزان سطح قند خون کسانی که خرما خوردند در مقایسه با دوره دو تا سه ماه قبل از آزمایش تغییری نکرد.

خرما و ویتامین های آن چه فوایدی برای بدن دارند

به طور کلی مصرف خرما به دلیل داشتن شاخص گلیسمی پایین (GI) بر میزان قند خون تاثیر چندانی نمی‌گذارد. این شاخص میزان افزایش قند خون پس از مصرف غذاها و خوراکی‌ها را اندازه‌گیری می‌کند. غذاهایی که GI پایین دارند قند خون را به آرامی بالا می‌برند و خرما نیز یکی از این خوراکی‌ها است. تنظیم قند خون ارتباط بسیار نزدیکی با سلامت قلب دارد. به طور کلی خطر بیماری قلبی در کسانی که مبتلا به دیابت نوع 2 هستند دو برابر دیگران است.

خواص خرما برای مادران باردار و کاهش درد زایمان

طبق یک مطالعه که در سال 2020 انجام شده است مصرف خرما برای زایمان و مادران باردار بسیار مفید است. پژوهشگران این مطالعه متوجه شده‌اند که خوردن خرما می‌تواند دوره فاز فعال زایمان را کاهش دهد. به این ترتیب دهانه رحم و واژن به مقدار بیشتری منبسط می‌شوند که هنگام تولد نوزاد یک مزیت است. مصرف خرما همچنین می‌تواند مواد مغذی و نیازهای غذایی جنین را در طول مدت بارداری تامین کند. البته برخلاف باور غلط عمومی مصرف خرما احتمال سزارین یا زایمان زودرس را بالا نمی‌برد و از این بابت جای نگرانی وجود ندارد.

مصرف خرما به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند

بررسی‌ها نشان می‌دهند که مصرف سه عدد خرمای باکیفیت حدود 13 تا 19 درصد از نیازهای روزانه بدن به فیبر را پاسخ می‌دهد. فیبر حرکات روده شما را تنظیم می‌کند و برای سلامت دستگاه گوارش بسیار مهم است. به گفته کارشناسان مقدار مناسب مصرف روزانه فیبر برای زنان و مردان به تریتب 25 و 38 گرم است. در یک مطالعه که در سال 2015 انجام شده است پژوهشگران به طور تصادفی دو وعده غذایی شامل روزانه هفت عدد خرما و یا ترکیب کربوهیدرات و شکر را برای مدت 21 روز به افراد آزمایش‌شونده دادند. در نهایت نتایج مطالعه نشان داد کسانی که خرما مصرف کردند از حرکات روده و دستگاه گوارش بهتر برخوردار بودند. یبوست می‌تواند تاثیر مستقیم بر روی سطح انرژی شما بگذارد و با مصرف خرما تا حد زیادی با بروز این نارسایی و مشکل مقابله خواهد شد.

خرما برای پیشگیری از زوال عقل مفید است

برخی از ترکیبات موجود در خرما برای محافظت از مغز در برابر بیماری زوال عقل مفید هستند. یک مطالعه که در سال 2016 منتشر شد نشان می‌دهد که خرما دارای پتانسیل درمانی برای بیماری زوال شناختی است. مصرف خرما می‌تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد و حافظه و مهارت‌های تفکری را بهبود بخشد. براساس پژوهش‌های گوناگون ایجاد التهاب در مغز عامل اصلی بیماری آلزایمر است. با گذشت زمان استرس اکسیداتیو می‌تواند این التهاب را ایجاد و تشدید کند، اما مصرف خرما موجب کاهش این استرس و در نتیجه پیشگیری از التهاب مغز خواهد شد.

خرما یکی شیرینی طبیعی است

خرما به دلیل داشتن قند طبیعی یک میوه بسیار کامل و بدون فراوری است. به این ترتیب غذاها و خوراکی‌هایی که به واسطه خرما شیرین می‌شوند هیچگونه قند اضافی و مصنوعی ندارند. بسیاری از تحقیقات نشان داده است که مصرف قند و شکر خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد، بنابراین جایگزین کردن خرما برای شما مفید است. بنابر توصیه انجمن قلب آمریکا مصرف رزوانه شکر توسط زنان نباید از شش قاشق چایخوری فراتر برود (25 گرم یا 100 کالری). این مقدار برای مردان نه قاشق چایخوری یا 36 گرم است. به این ترتیب با گنجاندن خرما در رژیم غذایی روزانه دیگر از این بابت مشکل نخواهید داشت.

یک سبد کامل از خرماهای خوشمزه

آشنایی با انواع خرما

خرما در انواع گوناگون کشت می‌شود که هر کدام دارای رنگ‌ها و اندازه‌های گوناگون هستند. هر نوع خرما با توجه به رنگ از طعم و حتی خواص متفاوت برخوردار است و هنگام خرید باید به این ویژگی‌ها توجه کنید. برای خرید خرمای باکیفیت تازه باید به بازار شهرهای جنوبی کشور مراجعه کنید و یا می‌توانید آن‌ها را از فروشگاه‌های اینترنتی معتبر خریداری کنید.

نوع دیگر، خرما خیس یا Wet نام دارد که در انبارها نگهداری می‌شود. خرماهای نیمه‌خشک مانند خرمای مدژول در فروشگاه‌های مواد غذایی به فروش می‌رسند و طعم شیرین دارند. این نوع خرما مانند اسنک مصرف می‌شود و جویدن آن لذت‌بخش است. خرماهای خشک ازجمله انواع امیری، شاهانی، خدراوی و زاهدی نیز سرشار از فیبر هستند.

شما می‌توانید خرما را به عنوان شیرینی و همراه با چای و دیگر نوشیدنی‌ها میل کنید. همچنین خرما یک شیرین‌کننده طبیعی است که در آشپزی و تهیه انواع کیک و شیرینی استفاده می‌شود. از خرما می‌توان برای تهیه بستنی هم استفاده کرده و یک دسر لذیذ همراه با شکلات تلخ و دارچین ایجاد کرد. یکی دیگر از موارد استفاده از خرما در غذا و همراه با برنج است تا به وعده غذایی شما غنا و طعم بیشتر ببخشد. علاوه بر این‌ خرما در ترکیب با انواع لبنیات و پنیر بسیار لذیذ است و حتما باید آن را امتحان کنید.

اهمیت مصرف خرما در رژیم غذایی

فواید غذایی بسیار زیاد خرما و اهمیت آن در رژیم غذایی

خرما یک میوه شیرین و بسیار خوشمزه است که در انواع مختلف در بازار قابل خرید است. خرما سرشار از ویتامین های مختلف، آنتی‌اکسیدان و مواد معدنی است. مصرف ویتامین‌های خرما به شما کمک می‌کند تا سلامت مغز، دستگاه گوارش و قلب خود را تضمین کنید و در برابر بیماری‌های مختلف ایمن شوید. علاوه بر این بسیاری از تحقیقات علمی خواص مصرف خرما برای پیشگیری و درمان بیماری‌های مختلف را ثابت کرده‌اند. شما می‌توانید با در فروشگاه برنا آنلاین از محصولات متنوع ما دیدن کرده و باکیفیت‌ترین محصولات را با بهترین قیمت از ما خریداری کنید.

آیا خرما تمام مواد غذایی و ویتامین‌های موردنیاز بدن را در خود دارد؟

خرما یک ماده بسیار مغذی است، اما درصد ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آن به شرایط رشد و نوع خرما بستگی دارد. به طور کلی خرما منبع بسیار خوب فیبر، پتاسیم، منگنز و فولات است.

آیا می‌توان هر روز خرما خورد؟

بنا بر توصیه کارشناسان مصرف دو تا سه عدد خرما در روز و با شکم خالی فواید بسیار برای رژیم غذایی و سلامتی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره برنا

شرکت تولیدی بازرگانی امیر کبیر برنا ، بزرگترین تولید کننده تخصصی خرما واقع در ارگ جدید بم ، با بیش از ربع قرن تجربه در امر فرآوری ، بسته بندی و صادرات انواع خرمای مرغوب ایران به بیش از بیست و پنج کشور مختلف است . در حال حاضر تامین نیاز فروشگاه های زنجیره ای ، تعاونی های سراسر کشور و دیگر فروشگاه های سطح شهر را با بیش از چهل نوع محصول که جایگزینی مناسب برای قند ، شکر و فرآورده های جانبی آن هستند ، بر عهده دارد .

آخرین مطالب

اولین منوی راه اندازی خود را اینجا ایجاد کنید
سبد خرید

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟