محصولات

انواع خرما

خرما و معده

خرما و معده

فهرست مطالب

ارتباط میان مصرف خرما و درمان مشکلات معده

رابطه میان مصرف خرما و معده چگونه است؟ فواید فراوان این ماده غذایی سبب شده است تا مصرف آن در بین خانواده‌ها افزایش پیدا کند. طبع گرم خرما آن را به دارویی طبیعی برای معده تبدیل کرده است و به همین دلیل در طب سنتی به استفاده از این ماده غذایی با ارزش بسیار توصیه شده است.

این میوه به دلیل داشتن مواد مغذی برای سایر اندام‌های بدن نیز مفید است. در نتیجه خرما و انواع محصولات به دست آمده از آن مثل شیره خرما می‌توانند به عنوان میان‌وعده‌ای سالم مورد استفاده قرار بگیرند. از طرفی افرادی که دچار رفلاکس، ورم و یا زخم معده هستند می‌توانند با مصرف روزانه تنها چند عدد خرما علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز بدن از خواص بی‌نظیر آن برای معده و سیستم گوارش بهره‌مند شوند.

خرما و رفلاکس معده

رفلاکس معده چه نوع حالتی است؟ رفلاکس یا همان بازگشت اسید معده منجر به ایجاد سوزش در این قسمت از بدن می‌شود. در رفلاکس محتویات معده و اسید آن وارد لوله مری شده و ناراحتی گوارشی برای فرد ایجاد می‌شود. در شرایطی که این اتفاق به دفعات تکرار شود به آن بیماری رفلاکس معده می‌گویند.

خرمای خاصویی در ظروف چوبی

علائم اصلی بیماری رفلاکس معده

در حقیقت دریچه معده در زمان فعالیت به خوبی بسته نشده و نمی‌تواند به طرز صحیح از ورود محتویات به داخل مری جلوگیری کند. به همین خاطر است که درمان رفلاکس معده مسئله‌ای جدی و مورد توجه بسیاری از افراد است. معمولا افرادی که دچار این بیماری هستند بعد از خوردن غذا و دراز کشیدن متوجه علائم بیماری می‌شوند.

از جمله علائم اصلی بیماری رفلاکس معده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سوزش سینه یا گلو
  • حسی ناشی از تلخی در دهان
  • خس خس کردن سینه
  • بروز آسم
  • مشکلات تنفسی
  • افزایش قابل توجه میزان بزاق

رابطه میان مصرف خرما و تخفیف علائم رفلاکس معده

با در نظر گرفتن ارتباط میان مصرف خرما و رفلاکس معده می‌توان بیماری رفلاکس معده با شدت کم را به شکل خانگی و با مصرف مواد مغذی مانند خرما درمان کرد. در واقع می‌توان گفت که مصرف خرما و رفلاکس معده ارتباطی تنگاتنگی با یکدیگر دارند. با توجه به موارد گفته شده، به نظر می‌رسد از مهم‌ترین مواد غذایی که می‌تواند در درمان رفلاکس معده در خانه مورد استفاده قرار بگیرد، میوه درخت نخل یا همان خرما و محصولات به دست آمده از آن است. خرما بهترین ماده غذایی برای درمان بیماری‌های گوارشی به شمار می‌آید.

از مواد مغذی خرما می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پتاسیم
  • منیزیم
  • آنتی‌اکسیدان
  • قندهای ساده‌ای مثل گلوکز، فروکتوز و ساکاروز

مکانسیم عملکرد خرما برای بهبود وضعیت رفلاکس معده

مصرف چند خرما در روز می‌تواند به بهبود وضعیت افراد مبتلا به رفلاکس کمک ‌کند. این ماده غذایی با ارزش که از آن تحت عنوان یک منبع غذایی غنی یاد می‌کنند، علاوه بر رفلاکس برای زخم معده، یبوست و آلرژی هم کاربرد دارد. از طرفی در بسیاری از رژیم‌های لاغری استفاده از خرما برای کاهش اثر اسید معده پیشنهاد شده است.

در واقع وجود خواص آنتی اکسیدانی داخل خرما باعث می‌شود تا این میوه در بهبود دستگاه گوارش تاثیر داشته باشد. در بسیاری از موارد خرما در مصرف روزانه همراه با سایر مواد غذایی مانند شیر، ماست، عسل، ارده، گردو، دنبه و بادام مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما به منظور استفاده از این ماده غذایی با ارزش، با هدف درمان کردن رفلاکس معده بهتر است از مخلوط آن با عسل کنید. چرا که عسل می‌تواند تاثیر مثبتی در درمان بیماری‌های مربوط به معده داشته باشد.

مکانسیم عملکرد خرما برای بهبود وضعیت رفلاکس معده

شیره خرما و درمان رفلاکس معده

شیره خرما یکی از محصولات جانبی خرما است که همان خواص خرما را دارد و می‌تواند جایگزینی مناسب برای قند‌های مصنوعی در خانه باشد. به طور کلی استفاده از شیره خرما در وعده صبحانه علاوه بر تامین کردن مواد معدنی بدن، به رفع ناراحتی‌های گوارشی و رفلاکس معده نیز کمک می‌کند.

اگر شیره خرمای موجود در بازار اصل باشد، دارای همان خواص اصلی خرما است و یک میان وعده سالم در نظر گرفته می‌شود. اما چطور می‌توان شیره خرمای اصل و باکیفیت را از انواع تقلبی آن تشخیص داد؟ توجه داشته باشید که شیره خرمای استاندارد که در آن از افزودنی‌های مصنوعی استفاده نشده باشد، رنگفی شفاف دارد. در ضمن بوی سوختگی و یا ترشیدگی نیز نمی‌دهد و طعم آن نیز شبیه به طعم خرما است و در صورت ماندن در دمای اتاق به هیچ عنوان دچار شکرک‌زدگی نخواهد شد.

خرما و ورم معده

ورم معده وضعیتی پزشکی است که با التهاب یا تحریک پوشش معده شناخته می‌شود. این بیماری می‌تواند ناشی از عوامل گوناگونی از جمله عفونت‌های باکتریایی، مصرف بیش از حد الکل، استفاده طولانی مدت از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی و یا بروز اختلالات خود ایمنی باشد. خرما برای درمان ورم معده فواید زیادی دارد و می‌تواند به افرادی که از این بیماری رنج می‌برند کمک زیادی کند و در درمان این بیماری تاثیر داشته باشد. در ادامه علاوه بر مرور علائم ورم معده، به 7 ویژگی بارز خرما برای درمان ورم معده می‌پردازیم.

ظرفی حاوی خرمای لولو که شبیه به آلوچه است

از جمله علائم اصلی ورم معده می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • دردهای ناحیه شکم
  • حالت تهوع
  • نفخ
  • از دست دادن اشتها

خواص ضدالتهابی خرما به درمان ورم معده کمک می‌کند

یکی از روش‌هایی که خرما می‌تواند به درمان ورم معده کمک کند، خواص ضدالتهابی این ماده پرخاصیت است. چرا که خرما حاوی انواع ترکیبات زیست فعال مانند فلاونوئیدها، تانن‌ها و اسیدهای فنولیک است که اثرات ضدالتهابی آن‌ها در بدن به اثبات رسیده است. این دسته از ترکیبات می‌توانند به کاهش التهاب در پوشش معده که یکی از دلایل شایع ورم معده است، کمک کنند.

در تحقیقات منتشر شده در مجلات علمی معتبر ‌نشان داده شده است که فلاونوئیدهای موجود در میوه خرما می‌توانند تولید و انتشار سایتوکین‌های التهابی را مهار کرده و فعالیت آن‌ها را به طور قابل توجهی کاهش دهند. در این مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که میوه خرما می‌تواند یک عامل ضدالتهابی طبیعی و موثر برای درمان بیماری‌های التهابی مثل ورم معده باشد.

فیبر بالای خرما در درمان ورم معده تاثیرگذار است

ارتباط فیبر خرما و درمان ورم معده چیست؟ یکی دیگر از روش‌هایی که خرما می‌تواند به درمان ورم معده کمک کند، دارا بودن فیبر بالای آن است. فیبر ماده مغذی ضروری به شمار می‌آید که برای حفظ سلامت دستگاه گوارش می‌تواند به تنظیم حرکات روده، جلوگیری از یبوست و رشد باکتری‌های مفید روده کمک زیادی کند.

تحقیقات انجام شده در این خصوص نشان می‌دهد که میوه خرما می‌تواند به شکل قابل توجهی تولید اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه را که توسط باکتری‌های روده در طی تخمیر فیبر غذایی تولید می‌شود،  را افزایش دهد. در ضمن باید خاطر نشان کنیم که باکتری‌های روده تاثیرات ضدالتهابی در بدن دارند و می‌توانند سلامت روده را بهبود بخشند. در واقع فیبر موجود در رژیم غذایی می‌تواند ریسک ابتلا به ورم معده و سایر اختلالات گوارشی را کاهش دهد که استفاده از خرما برای ورم معده هم می‌تواند به کم شدن این التهاب کمک شایانی کند.

قند طبیعی خرما چطور به درمان ورم معده کمک می‌کند؟

خرما منبعی سرشار از قند طبیعی است که می‌تواند منبع سریعی برای تامین انرژی بدن باشد. این مزیت می‌تواند برای مبتلایان به ورم معده کارکرد مضاعفی داشته باشد. چرا که ممکن است به علت شرایط خود سطح انرژی پایینی را تجربه کنند. از طرفی مصرف قندهای طبیعی مثل قند موجود در خرما می‌توانند به تنظیم سطح قند خون کمک کرده و از هر نوع جهش و تصادف که می‌تواند منجر به خستگی و سایر علائم شود، جلوگیری ‌کند.

خواص آنتی‌اکسیدانی خرما برای بهبود مشکل ورم معده

خرما و آنتی‌اکسیدان‌های آن چطور به ورم معده کمک می‌کنند؟ همان‌طور که در جریان هستید، خرما سرشار از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها است و می‌تواند به محافظت از بدن در مقابل آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک قابل توجهی کند. رادیکال‌های آزاد در واقع مولکول‌هایی ناپایدار هستند که می‌توانند باعث ایجاد شرایطی موسوم به استرس اکسیداتیو در بدن شوند. این دسته از مولکول‌ها می‌توانند منجر به آسیب سلولی و یا ایجاد بیماری‌های مزمن شود. شما با مصرف غذاهای غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها مثل خرما می‌توانید به کاهش خطر ابتلا به این نوع از بیماری‌ها مانند ورم معده کمک زیادی کنید.

ویتامین و مواد معدنی خرما

ویتامین و مواد معدنی خرما

خرما منبع غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله پتاسیم، منیزیم و ویتامین B6 است. این مواد مغذی برای حفظ سلامت کلی بدن اهمیت زیادی دارند و همچنین می‌توانند به کاهش علائم ورم معده کمک قابل توجهی کنند. برای نمونه عنصر پتاسیم می‌تواند به تنظیم فشار خون کمک کند، این در حالی است که منیزیم می‌تواند به شل شدن عضلات در دستگاه گوارش کمک کند که علائم نفخ و ناراحتی ورم معده را کاهش می‌دهد.

ملین طبیعی خرما بهترین گزینه برای درمان ورم معده است

یبوست یکی از علائم متداول ورم معده است و می‌تواند ناشی از دلایل مختلفی از جمله رژیم غذایی کم فیبر، کم آبی بدن و مصرف برخی داروها باشد. خرما برای ورم معده به علت داشتن خواص ملین طبیعی می‌تواند به کاهش یبوست کمک زیادی کند.

در حقیقت خرما دارای فیبر نامحلول و محلول است که به حرکات منظم روده و جلوگیری از یبوست کمک می‌کند. فیبر نامحلول در خرما منجر به حجیم شدن مدفوع می‌شود؛ این در حالی‌ است که فیبر محلول آب را جذب کرده و به نرم شدن مدفوع کمک می‌کند و دفع آن را آسان‌تر می‌کند. همچنین خرما دارای سوربیتول، نوعی الکل قندی است که تاثیری مشابه ملین طبیعی را بر بدن دارد. سوربیتول همچنین به جذب آب به روده بزرگ کمک می‌کند که همین مساله به نرم شدن مدفوع و تقویت حرکات روده کمک می‌کند.

وجود خواص قلیایی برای ورم معده

ورم معده اغلب به دلیل عدم تعادل در سطح pH معده ایجاد می‌شود. اسید بیش از حد باعث التهاب و تحریک پوشش معده می‌شود. خرما دارای خواص قلیایی است که می‌تواند به خنثی کردن اسید معده و کاهش خطر ابتلا به ورم معده کمک کند.

خرمای پیارم با پوست نازک

خرما برای زخم معده

به علت فراوانی منیزیم در خرما سیستم ایمنی بدن بهتر عمل می‌کند. مصرف منیزیم باعث کاهش التهاب‌های بدن می‌شود. اهمیت این موضوع در جایی مشخص می‌شود که بدانید التهاب یکی از فاکتورهای اساسی درر بروز سرطان‌های مختلف است. این میوه به علت خواص آنتی اکسیدانی با رادیکال‌های آزاد به بهترین شکل ممکن مقابله می‌کند. اینکه گفته می‌شود خرما اسید معده را زیاد میکند چون فرد دچار زخم معده شده است نیز صحت ندارد. چرا که  طبق آخرین تحقیقات انجام شده مصرف خرما احتمال مبتلا شدن به زخم‌های معده و سرطان معده و روده را به طرز معناداری کاهش می‌دهد.

خرما منشا پتاسیم است و پتاسیم نقش مهمی در سلامت قلب و پیشگیری از سکته‌های قلبی ایفا می‌کند. خرما به دلیل داشتن خواص تنظیم کننده سیستم گوارش در گذشته برای زخم‌های معده و روده استفاده شده است. توجه داشته باشید که خرما باعث کاهش التهاب معده می‌شود و مصرف آن در درمان زخم معده مفید و قوی تر از هر گونه داروهای شیمیایی موجود در بازار است.

برترین فرآورده‌های خرمایی را تنها از برنا بخواهید

برترین فرآورده‌های خرمایی را تنها از برنا بخواهید

فواید خرما آنقدر زیاد است که مصرف روزانه آن توسط کارشناسان تغذیه پیشنهاد می‌شود. این میوه انرژی بدن را تامین کرده و به علت بهره‌مندی از مواد مغذی و ویتامین‌های مختلف، بیماری‌های بسیاری را درمان کرده و از ابتلا به بسیاری از آن‌ها جلوگیری می‌کند. مجموعه برنا به عنوان یکی از برترین فروشگاه‌های اینترنتی خرما و محصولات خرمایی از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است. شما در مجموعه ما می‌توانید با خیالی آسوده باکیفیت‌ترین خرماها را خریداری کنید.

منیزیم موجود در خرما چه خواصی دارد؟

وجود منیزیم در خرما سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد. همچنین می‌تواند با کاهش التهابات بدن در پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان‌ها مؤثر باشد. بنابراین افرادی که به طور روزانه از این ماده غذایی استفاده می‌کنند در واقع از ابتلا به بیماری‌های گوارشی نیز جلوگیری کرده‌اند.

آیا برای درمان رفلاکس معده باید خرما را تنها مصرف کرد؟

برای استفاده از این ماده غذایی با ارزش با هدف درمان رفلاکس معده بهتر است از مخلوط آن با عسل کنید. زیرا عسل می‌تواند تاثیر مثبتی در درمان بیماری‌های مربوط به معده مانند رفلاکس داشته باشد.

خواص آنتی‌اکسیدانی خرما چطور به رفع ورم معده کمک می‌کند؟

خرما سرشار از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها است و باعث محافظت از بدن در مقابل آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد می‌شود. رادیکال‌های آزاد در واقع مولکول‌هایی ناپایدار هستند که می‌توانند باعث ایجاد شرایطی موسوم به استرس اکسیداتیو در بدن شوند. شما با مصرف غذاهای غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها مثل خرما می‌توانید به کاهش خطر ابتلا به این نوع از بیماری‌ها مانند ورم معده کمک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره برنا

شرکت تولیدی بازرگانی امیر کبیر برنا ، بزرگترین تولید کننده تخصصی خرما واقع در ارگ جدید بم ، با بیش از ربع قرن تجربه در امر فرآوری ، بسته بندی و صادرات انواع خرمای مرغوب ایران به بیش از بیست و پنج کشور مختلف است . در حال حاضر تامین نیاز فروشگاه های زنجیره ای ، تعاونی های سراسر کشور و دیگر فروشگاه های سطح شهر را با بیش از چهل نوع محصول که جایگزینی مناسب برای قند ، شکر و فرآورده های جانبی آن هستند ، بر عهده دارد .

آخرین مطالب

اولین منوی راه اندازی خود را اینجا ایجاد کنید
سبد خرید

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟