محصولات

انواع خرما

خرما و لاغری

خرما و لاغری

فهرست مطالب

خرما؛ یک ماده غذایی عالی برای کاهش وزن

معمولا کسانی که قصد کاهش وزن دارند به اشتباه وعده‌های غذایی خود مخصوصا صبحانه و شام را حذف می‌کنند. برخی افراد نیز فعالیت بدنی بیشتر را در دستور کار قرار می‌دهند و ورزش و تمرین‌های فیزیکی را شروع می‌کنند. گروهی دیگر نیز با نوشیدن یک فنجان قهوه روز خود را شروع می‌کنند و تا جای ممکن با کاهش مصرف مواد غذایی و استفاده از دارو وزن خود را کاهش می‌دهند. اما آشنایی با ارتباط میان خرما و لاغری می‌تواند رژیم غذایی لاغری شما را اندکی تغییر دهد.

به باور بسیاری از متخصصان تغذیه خوردن مقداری خرمای خشک و نوشیدن یک لیوان آب پس از آن می‌تواند تا حد زیادی به کاهش وزن کمک کند. همچنین این رژیم غذایی، مواد مغذی و معدنی بدن را تامین می‌کند و از این بابت هیچگونه احساس کمبود نخواهید کرد. خرما یک میان‌وعده بسیار خوب است که گرسنگی را به تعویق می‌اندازد و از پرخوری جلوگیری می‌کند. همین ویژگی‌ها خرما را به یک ماده غذایی عالی برای لاغری و کاهش وزن تبدیل می‌کند. در ادامه با رابطه خرما و لاغری و ویژگی‌های این ماده غذایی مهم آشنا می‌شویم.

یک کاسه خرمای تازه

ارزش غذایی خرما

خرما یک میوه بسیار خوشمزه با فواید بسیار زیاد است. خواص گوناگون خرما به دلیل وجود مواد معدنی و ویتامین‌های گوناگون در آن پدید می‌آیند که کمتر ماده غذایی مشابه آن را می‌توان یافت. در جدول زیر می‌توانید ارزش غذایی 100 گرم خرمای را مشاهده کنید.

کالری 282 کیلو ژول
پروتئین 2.5 گرم
کربوهیدرات 75 گرم
کلسیم 3 درصد ارزش روزانه (DV)
قند 64 گرم
فیبر 8 گرم
آهن 6 درصد ارزش روزانه (DV)
پتاسیم 14 درصد ارزش روزانه (DV)
منگنز 10 درصد ارزش روزانه (DV)
مس 23 درصد ارزش روزانه (DV)
سلنیوم 6 درصد ارزش روزانه (DV)
ویتامین B6 10 درصد ارزش روزانه (DV)
فولات 6 درصد ارزش روزانه (DV)

خرما چگونه موجب کاهش وزن می‌شود؟

خرما علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن برخی فیتوهورمون‌های ویژه را نیز دارد که عملکردی شبیه به اکسی‌توسین دارند و به تقویت متابولیسم بدن کمک می‌کنند. نکته بسیار مهم دیگر وجود قندهای خاص در خرما است که از نوع کربوهیدرات پیچیده هستند. این ترکیبات به سختی هضم می‌شوند و به همین دلیل سرعت شکسته شدن آن‌ها در بدن آهسته است. همین موضوع باعث می‌شود تا با خوردن خرما یک منبع انرژی خاص در اختیار داشته باشید که برای مدت طولانی‌ شما را سیر نگاه می‌دارد و در نتیجه غذای کمتری مصرف خواهید کرد.

خرما با مغز گردو

شما می‌توانید با خوردن خرما در هنگام صبحانه از قند طبیعی موجود در آن نهایت استفاده را ببرید. همچنین فیبر موجود در خرما یک صبح پر از انرژی را برای شما رقم می‌زند. مصرف خرما در هنگام عصر نیز به دلیل داشتن انرژی بسیار بالا سطح قند خون شما را افزایش خواهد داد. اگر در هنگام گرسنگی خرما بخورید کالری موردنیاز را خیلی سریع دریافت می‌کنید و فیبر موجود در آن شما را سیر خواهد کرد، به این ترتیب نیاز کمتری به غذا پیدا می‌کنید.

بسیاری از ورزشکاران خرما را به عنوان یکی وعده غذایی مهم پیش از تمرین‌های بدنی مصرف می‌کنند. این ماده مقوی به دلیل ساختار خاص کربوهیدرات خود انرژی را به آرامی در بدن آزاد می‌کند و در نتیجه شما می‌توانید برای مدت طولانی‌تر از آن بهره ببرید. مصرف 2 تا 4 عدد خرما در فاصل 30 تا 60 دقیقه مانده به تمرین ورزشی بسیار مفید است.

بهترین روش مصرف خرما در رژیم غذایی روزانه

خرما با وجود داشتن کالری بسیار بالا در صورتی که به مقدار کافی و نه‌چندان زیاد مصرف شود برای کاهش وزن مفید خواهد بود. اگر هر روز بین 2 تا 3 عدد خرما بخورید نه تنها وزن شما بالا نمی‌رود، بلکه انرژی موردنیاز برای فعالیت روزانه را نیز دریافت خواهید کرد. به عبارت دیگر کالری خرما انرژی سلول‌ها را تامین می‌کند و به دلیل داشتن فیبر جایگزین دیگر مواد غذایی با کربوهیدرات و کالری بالا است. علاوه بر این خرما کلسترول بدن خون را کاهش می‌دهد و موجب پیشگیری از چاقی و بیماری‌های مختلف می‌شود.

شما می‌توانید خرما را به شیوه‌های مختلف میل کنید. مصرف خرما همراه با چای یا قهوه بسیار مرسوم است. همچنین از خرما برای تهیه اسموتی و نوشیدنی‌های گوناگون استفاده می‌شود. کافی است خرما را درون مخلوط‌کن بریزید و آن را همراه با شیر هم بزنید. نکته بسیار مثبت خرما در این نوع نوشیدنی‌ها عدم نیاز به اضافه کردن شکر و دیگر شیرین‌کننده‌ها است. خرما را می‌توان هنگام صبح و به همراه سریال نیز میل کرد. همچنین خرما را می‌توانید خرد کرده و همراه با یک کاسه جو دوسر یا کورنفلکس نوش جان کنید. این ماده غذایی انرژی فوق‌العاده زیادی دارد و به دلیل داشتن مقدار بسیار زیاد فیبر شما را سیر می‌کند. مصرف خرما همراه با ماست نیز یک وعده غذایی بسیار خوشمزه و خنک، مخصوصا برای روزهای گرم تابستان است. شما می‌توانید این ترکیب را در سریع‌ترین زمان ممکن تهیه کنید.

خرما در رژیم‌های غذایی لاغری نیز جایگاه بسیار مهمی دارد. در این بین رژیم شیر و خرما محبوبیت بسیار زیادی دارد که در دوره‌های سه‌روزه، هفت‌روزه و چهارهفته‌ای اجرا می‌شود. در این مدت فرد باید تعداد مشخص خرما به همراه یک لیوان شیر یا یک کاسه ماست را جایگزین وعده‌های غذایی خود کند. البته حتما باید پیش از شروع رژیم غذایی شیر و خرما به وضعیت سلامتی و مشکلات جسمی خود توجه کنید.

خرما چگونه به کاهش وزن و لاغری کمک می‌کند؟

خرما چگونه به کاهش وزن و لاغری کمک می‌کند؟

خواص و ویژگی‌های خرما به شکل‌های مختلف موجب کاهش وزن و لاغری می‌شوند. در این بین وجود ویتامین‌های گوناگون و املاح معدنی مختلف با تاثیر بر عملکرد بدن این تغییرات را رقم می‌زنند. در ادامه با مهمترین ویژگی‌های خرما و لاغری آشنا می‌شویم.

خرما حاوی فیبر فراوان است

خرما یک ماده غذایی سرشار از فیبر است. به دلیل دشوار بودن فرایند هضم فیبر در بدن شما برای مدت طولانی‌تر احساس سیری خواهید کرد. علاوه بر این به دلیل وجود قند و انرژی فراوان در خرما دچار مشکل افت قند خون نیز نخواهید شد. فیبر موجود در خرما به حبس چربی‌ها و تولید اسیدهای چرب زنجیره کوتاه کمک می‌کند. این نوع از اسیدهای چرب در داخل روده غذای باکتری‌های مفید می‌شوند و به رشد آن‌ها کمک می‌کنند. وجود باکتری‌های مفید موجب هضم راحت‌تر غذا و افزایش متابولیسم بدن می‌شود که کاهش وزن و لاغری را در پی دارد.

خرما اسیدهای چرب غیراشباع دارد

خرما دارای برخی اسیدهای چرب غیراشباع و مفید است که با کاهش التهاب به فرایند هضم غذا و گوارش کمک می‌کنند. در صورتی که این نوع اسیدها را نداشته باشید با التهاب و بیماری‌های گوناگون دچار خواهید شد که موجب چاقی، بیماری مقاومت انسولین، دیابت و بیماری‌های کبد خواهید شد. پروتئین موجود در خرما نیز با خاصیت دیر هضم‌شوندگی مدت طولانی‌تر در روده بزرگ باقی می‌ماند و همزمان به ساخت ماهیچه کمک خواهد کرد.

خرید خرما از فروشگاه

خرما خواص آنتی‌اکسیدانی دارد

میوه‌های خشک سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند و به کاهش رادیکال‌های آزاد، استرس و التهاب کمک بسیار زیادی می‌کنند. شما می‌توانید با مصرف خرما انواع آنتی‌اکسیدان ازجمله آنتوسیانین، کارتنوئیدها و فنولیکس‌ها را دریافت کنید. این ترکیبات بسیار با ارزش به پاکسازی بدن، هضم غذا و بهبود متابولیسم بدن کمک می‌کنند. آنتی‌اکسیدان‌ها باعث می‌شوند تا مصرف خرما موجب لاغری و کاهش وزن شود.

خرما چربی‌های شکمی را از بین می‌برد

خرما یکی از غنی‌ترین منابع کلسیم، آهن و انواع ویتامین است. مصرف بیش از حد خرما به دلیل داشتن کالری و قند زیاد می‌تواند سبب افزایش وزن شود. اما اگر روزی 3 تا 5 عدد خرما بخورید به دلیل ایجاد احساس سیری و همزمان با تامین نیاز بدن به کلسیم، آهن و دیگر مواد مغذی، کاهش وزن را تجربه خواهید کرد. برخی مواد معدنی موجود در خرما ازجمله سولفور و پتاسیم موجب عملکرد بهتر سیستم قلب و عروق و شریان‌های حیاتی بدن می‌شوند. خرما می‌تواند چربی‌های بدن را بسوزاند و سطح کلسترول LDL موجود در خون را پایین بیاورد. این تاثیر مثبت به از بین رفتن چربی‌های شکمی و لاغری کمک خواهد کرد.

خرما ویتامین‌های موردنیاز بدن را تامین می‌کند

میوه خرما سرشار از ویتامین‌های گوناگون ازجمله A، C و B است. در این بین ویتامین‌های گروه B در تجزیه کربوهیدرات‌ها و سوخت‌وساز بدن نقش بسیار مهمی دارند. دریافت این مواد معدنی و مغذی موجب افزایش سلامتی و بهبود سیستم ایمنی می‌شود و برای کاهش وزن بسیار حیاتی است.

خرما در رژیم غذایی

برای کاهش وزن چه نوع خرمایی بخوریم؟

خرما یکی از پرخاصیت‌ترین میوه‌های گرمسیری است که از درخت نخل چیده می‌شود. از این میوه برای درمان انواع بیماری‌ها و پیشگیری از ابتلا به نارسایی‎‌های گوناگون استفاده می‌شود. خرما انرژی بسیار بالایی دارد و معمولا مصرف چند عدد از آن انرژی لازم برای چند ساعت فعالیت را تامین می‌کند. به طور کلی حدود 400 نوع خرمای گوناگون در کشور ما وجود دارد که هرکدام دارای شکل ظاهری، رنگ، بافت، طعم و میزان کالری متفاوت است. از آنجایی که سطح کالری خرما و لاغری با یکدیگر رابطه مستقیم دارند، در ادامه بهترین انواع برای کاهش وزن را معرفی می‌کنیم.

ارتباط خرمای مضافتی و لاغری

خرمای مضافتی جزو مرغوب‌ترین خرماها به شمار می‌رود که بیشتر در استان کرمان و شهرستان بم کشت می‌شود. خرمای مضافتی بیشترین استفاده را در سفره ایرانی‌ها دارد و آن را به رنگ قهوه‌ای تا سیاه می‌شناسیم. هر 100 گرم خرمای مضافتی حدود 282 کالری انرژی تولید می‌کند. بسیاری از خرمای مضافتی در رژیم لاغری و کاهش وزن استفاده می‌کنند و نیاز غذایی شما را به خوبی پاسخ می‌دهد.

خرما خاصویی و لاغری

خرما خاصویی نوع بسیار مرغوب از خرما در بسیاری از باغات جنوب کشور کشت می‌شود. پوست نازک و رنگ مایل به نارنجی ازجمله ویژگی‌ها اصلی خرمای خاصویی است. این خرما مزه بسیار خوشمزه دارد و هر 100 گرم از آن 277 کالری انرژی تولید می‌کند. خرمای خاصویی در مقایسه با خرمای مضافتی کالری کمتری دارد.

برای کاهش وزن چه نوع خرمایی بخوریم؟

ارتباط خرما زاهدی و لاغری

خرمای زاهدی میوه اصلی اقلیم زاهدان و باغات جنوب‌شرق کشور است. این خرمای بیضی شکل در منطقه قصب کشت می‌شود و به رنگ قهوه‌ای روشن تا زرد در بازار وجود دارد. انرژی این خرما بسیار زیاد است و با مصرف هر 100 گرم از آن حدود 300 کالری دریافت می‌کنید. خرمای زاهدی به دلیل داشتن قند و کالری بسیار پایین برای مصرف افراد دیابتی بسیار مفید است. همچنین با وجود داشتن انرژی بسیار زیاد می‌تواند در رژیم لاغری مصرف شود.

خرمای کبکاب و لاغری

خرمای محبوب کبکاب با رنگ زرد مایل به قهوه‌ای بسیار نرم و خوشمزه است. ظاهر چروکیده خرمای کبکاب آن را از دیگر انواع متمایز می‌کند. کالری خرمای کبکاب در مقایسه با دیگر انواع پایین‌تر است و با مصرف هر 100 گرم از آن تنها 235 کالری انرژی دریافت می‌کند. به همین دلیل برای کسانی که می‌خواهند خیلی سریع سیر شوند و بیشترین نتیجه را از رژیم لاغری بگیرند کاملا مناسب است.

مصرف خرما در رژیم غذایی

خرما و لاغری از یکدیگر حمایت می‌کنند!

خرما یک میان وعده مقوی، خوشمزه و سرشار از مواد معدنی و ویتامین است. وجود مقدار بسیار زیاد فیبر، کالری و قندهای طبیعی آن را به بخش مناسبی از رژیم غذایی لاغری تبدیل می‌کند. همچنین ترکیبات ویژه خرما باعث می‌شوند تا بتوان آن را در هر ساعت از روز مصرف کرد و از فواید گوناگون آن برای سلامت بدن و … بهره‌مند شد. در این بین خرما به دلیل داشتن خاصیت کاهش وزن به شدت مورد توجه قرار گرفته است. به گفته کارشناسان مصرف 4 تا 6 عدد خرما به همراه قهوه، شیر یا چای می‌تواند برای کاهش وزن مفید باشد. شما می‌توانید با مراجعه به سایت برنا آنلاین از فروشگاه آنلاین ما دیدن کنید و بهترین محصولات خرمایی را از ما خریداری کنید.

مصرف چه تعداد خرما در روز موجب کاهش وزن و لاغری می‌شود؟

اگر خرما را به میزان متعادل مصرف کنید می‌تواند سبب کاهش وزن شود، در غیر این‌صورت نتیجه معکوس خواهد داشت. شما می‌توانید با مصرف 4 تا 5 عدد خرما در طول روز احساس گرسنگی خود را کنترل کنید و کاهش وزن داشته باشید.

آیا مصرف خرما در هنگام شب برای کاهش وزن مفید است؟

خرما حاوی قندهای ساده (فروکتوز و ساکاروز) است. علاوه بر این به دلیل داشتن مقدار بسیار زیاد کربوهیدرات و فیبر یک اسنک عالی برای کاهش وزن به شمار می‌رود. در نتیجه مصرف خرما به عنوان اسنک و در طول شب بسیار مفید است.

آیا مصرف خرما موجب سوختن چربی‌ها می‌شود؟

خرما دارای ترکیبات مغذی خاص است که برای سوخت‌وساز بدن بسیار مهم هستند. به همین دلیل مصرف تعداد محدود خرما به همراه آب می‌تواند موجب از بین رفتن چربی‌های بدن شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره برنا

شرکت تولیدی بازرگانی امیر کبیر برنا ، بزرگترین تولید کننده تخصصی خرما واقع در ارگ جدید بم ، با بیش از ربع قرن تجربه در امر فرآوری ، بسته بندی و صادرات انواع خرمای مرغوب ایران به بیش از بیست و پنج کشور مختلف است . در حال حاضر تامین نیاز فروشگاه های زنجیره ای ، تعاونی های سراسر کشور و دیگر فروشگاه های سطح شهر را با بیش از چهل نوع محصول که جایگزینی مناسب برای قند ، شکر و فرآورده های جانبی آن هستند ، بر عهده دارد .

آخرین مطالب

اولین منوی راه اندازی خود را اینجا ایجاد کنید
سبد خرید

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟