محصولات

انواع خرما

خرما و فشار خون

خرما و فشار خون

فهرست مطالب

خرما و تاثیر آن روی وضعیت فشار خون

خرما یک میوه خوشمزه و پرخاصیت است که در فصل تابستان تا اوایل پاییز در ایران برداشت می‌شود. طبع خرما بسیار گرم است و خواص بسیار زیادی دارد. این میوه به‌دلیل فیبر زیاد خود، برای تقویت دستگاه گوارش و مخصوصا روده‌ها مناسب است و می‌تواند از بیماری‌های گوارشی جلوگیری کند. یکی دیگر از مسائلی که مصرف خرما روی آن تاثیرگذار است، وضعیت فشار خون می‌باشد. این مسئله برای همه افراد یکسان نیست و ممکن است برخی افراد با مصرف خرما، درگیر افزایش فشار خون شوند. اگر می‌خواهید ارتباط بین خرما و فشار خون را بدانید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

چند خرمای کشیده در ظرف

نقش رژیم غذایی در کنترل فشار خون

مصرف مواد غذایی سالم و دارای منیزیم، پتاسیم و فیبر می‌تواند به کنترل فشار خون کمک زیادی کند. میوه‌ها و سبزیجات، آجیل، حبوبات، گوشت و مرغ از منابع غذایی مناسب برای کنترل فشار خون بالا هستند. همچنین مصرف روزانه خرما می‌تواند کمک زیادی به تنظیم فشار خون شما کند.

خرما چگونه به کنترل فشار خون کمک می‌کند؟

خرما سرشار از پتاسیم بوده و مقداری بسیار کمی سدیم در خود دارد. 4 عدد خرما حاوی تقریبا 700 میلی‌گرم پتاسیم است و می‌تواند 25 درصد نیاز روزانه بدن را تامین کند. پتاسیم باعث دفع سدیم از بدن و درنتیجه، کاهش فشار خون می‌شود.

خواص بسیار زیاد خرما

خرما دارای خواص بسیار زیادی بوده و برای سلامت بدن مفید است. از جمله فواید خرما می‌توان به درمان مشکلات قلبی، رفع یبوست، درمان اسهال، رفع اختلالات روده، پیشگیری از سرطان دستگاه گوارشی و رفع کم‌خونی اشاره کرد. همچنین کسانی که به دنبال افزایش وزن اصولی هستند، خرما را در برنامه رژیم غذایی خود قرار می‌دهند.

خرما به عنوان یک منبع غنی ویتامین، مواد معدنی و فیبر شناخته می‌شود. این میوه دارای کلسیم، پتاسیم، منیزیم، آهن، فسفر، مس، منگنز و گوگرد است که تمامی این مواد برای سلامت بدن ضروری هستند. همچنین مصرف خرما به همراه یک ماده غذایی دیگر مثل شیر، می‌تواند به رشد ماهیچه‌ها کمک کند. در ادامه با دیگر خواص خرما آشنا می‌شویم.

رفع یبوست

یکی از بزرگترین خواص خرما، رفع یبوست است. خرما به دلیل داشتن مواد ملین‌کننده، می‌تواند به درمان یبوست کمک زیادی کند. همچنین وجود فیبر زیاد در این میوه باعث افزایش سلامت گوارش و حرکت راحت‌تر روده‌ها می‌شود. شما می‌توانید شب خرما را در آب بخیسانید و سپس هنگام صبح با آب ترکیب کرده و به‌صورت شربت میل کنید.

خرما و گردو

کاهش آلرژی

خرما دارای ماده‌ای به نام گوگرد ارگانیک است که برای کاهش آلرژی مناسب می‌باشد. تعداد بسیار کمی میوه در دنیا وجود دارند که دارای از گوگرد ارگانیک باشند. وجود این ماده در خرما باعث کاهش مخاط بینی و درنتیجه کاهش آلرژی می‌شود.

حفظ سلامت قلب

طبق تحقیقات انجام شده، خرما می‌تواند یک میوه عالی برای حفظ سلامت قلب باشد. همچنین مصرف خرما می‌تواند خطر سکته مغزی را در بدن کاهش دهد. به‌دلیل وجود پتاسیم در خرما، مصرف این میوه می‌تواند سطح کلسترول بد خون را کاهش دهد.

جلوگیری از ابتلا به سرطان دستگاه گوارش

خیلی از افراد برای جلوگیری از بیماری‌های مختلف یا مشکلات دستگاه گوارش، سراغ مصرف داروها می‌روند. اما بهتر است بدانید که خرما می‌تواند خیلی بهتر از دارو عمل کرده و شما را در مقابل بیماری‌ها مقاوم کند. این میوه به دلیل داشتن فیبرهای رژیمی، برای جلوگیری از سرطان دستگاه گوارش مناسب است.

سرشار از پروتئین

خرما دارای مقدار زیادی پروتئین است که منبع غذایی خوبی برای بدن می‌باشد. شما می‌توانید خرما را جایگزین غذاهای چرب کرده و پروتئین لازم بدن خود را دریافت کنید. مصرف خرما باعث می‌شود که شما با دریافت کالری کمتر، پروتئین مفید بدن خود را تامین کنید.

بهبود پوست و مو

خرما دارای مقادیر زیادی ویتامین ث (C) است. این ویتامین در بدن باعث افزایش قابلیت ارتجاعی پوست و شادابی آن می‌شود. همچنین مصرف خرما باعث افزایش جریان خون در سر شده و به حفظ مو و جلوگیری از ریزش آن‌ کمک می‌کند.

تقویت استخوان‌ها

به دلیل وجود کلسیم در خرما، مصرف این میوه می‌تواند به تقویت استخوان‌های بدن کمک کند. همچنین بانوان باردار به دلیل افزایش وزن خود در دوران بارداری، دچار مشکلات استخوانی می‌شوند. به همین دلیل، مصرف روزانه خرما به بانوان باردار نیز پیشنهاد می‌شود.

کمک به افزایش اصولی وزن

کمک به افزایش اصولی وزن

خرما به‌ دلیل داشتن قند، پروتئین و کالری زیاد، باعث افزایش وزن بدن می‌شود. یک کیلوگرم خرما حدود 3000 کالری دارد که برای گذارندن یک روز انسان کافی است. در برنامه غذایی بسیاری از افرادی که از رژیم‌های افزایش وزن استفاده می‌کنند یک یا دو وعده خرما مشاهده می‌شود. بنابراین اگر به فکر افزایش اصولی وزن خود هستید، مصرف خرما را فراموش نکنید.

رفع کم‌خونی

خرما سرشار از آهن است. همین مسئله باعث می‌شود تا خرما به یکی از منابع غذایی اصلی برای رفع کم‌خونی تبدیل شود. بیشتر پزشکان مصرف روزانه چند عدد خرما را برای رفع کم‌خونی توصیه می‌کنند. همچنین مصرف خرما می‌تواند به افزایش سطح انرژی بدن کمک کند.

کمک به تنظیم فشار خون

خرما دارای پتاسیم بسیار زیادی است و از آن برای کاهش فشار خون استفاده شود. یک عدد خرمای متوسط دارای 167 میلی‌گرم پتاسیم است و می‌تواند برای جلوگیری از بیماری‌های کلیوی مناسب باشد. البته ممکن است خرما برای همه مناسب نباشد و گاها باعث افزایش فشار خون آن‌ها شود.

رابطه خرما و فشار خون

یکی از مسائلی که همیشه ذهن مصرف‌کنندگان خرما را درگیر می‌کند این است که آیا خرما فشار را بالا می‌برد یا پایین. این افراد می‌خواهند بدانند خرمای برای فشار خون و تنظیم آن چطور است. به طور کلی، خرما باعث تنظیم فشار خون می‌شود. اما به دلیل بالا بودن میزان قند و کالری این میوه، مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در بدن شود.

بهترین خرماها برای تنظیم فشار خون

از بین تمامی خرماها، برخی از قند کمتری برخوردار بوده و می‌توانند کمک زیادی به تنظیم فشار خون شما کنند. خرماهای کبکاب، شاهانی و برحی نسبت به خرماهای دیگر از قند کمتری برخوردار هستند و همین مسئله باعث می‌شود که توسط پزشکان برای کنترل فشار خون توصیه شوند.

خوشه خرما

چه افرادی نباید خرما مصرف کنند؟

درست است که خرما به عنوان یک ماده غذایی مفید و پرخاصیت شناخته می‌شود، اما با این حال مصرف این میوه برای همه توصیه نمی‌شود. برخی افراد حتی ممکن است مصرف خرما برای آن‌ها قدغن باشد. در ادامه، به شما می‌گوییم که چه کسانی نباید خرما مصرف کنند.

کودکان زیر 3 سال

به دلیل کالری زیادی که خرما دارد مصرف زیاد آن برای کودکان توصیه نمی‌شود. زیاد بودن کالری خرما باعث می‌شود که کودکان به مدت زیادی سیر مانده و نتوانند غذایی بخورند و در نتیجه دچار مشکلاتی مثل مشکل سوء تغذیه شوند.

افراد دیابتی

خرما سرشار از قند است و مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند به بدن آسیب وارد کند. به افراد دیابتی توصیه می‌شود که نهایتا روزی 3 عدد خرما بخورند و حتی اگر امکان دارد از خوردن آن اجتناب کنند. مصرف خرما برای افراد دیباتی باعث افزایش قند خون و بروز مشکلاتی برای آن‌ها می‌شود.

افراد مبتلا به تبخال

تبخال ویروسی است که با قند موجود در بدن رشد می‌کند. بنابراین مصرف خرما برای افراد مبتلا به ویروس تبخال مناسب نیست. چرا که خرما قند خون را افزایش می‌دهد و ویروس‌های تبخال، با استفاده از قند خون افزوده شده در بدن رشد می‌کنند.

افراد دارای اضافه وزن

افرادی که اضافه وزن دارند از خوردن خرما منع شده‌اند. دلیل آن، وجود قند و کالری زیاد در خرما است. در صورتی که این افراد خرما مصرف کنند، وزن آن‌ها افزایش پیدا کرده و امکان دارد فشار خون آن‌ها بالا برود؛ چرا که خرما و فشار خون رابطه مستقیم با یکدیگر دارند. اگر اضافه وزن دارید از خوردن خرما پرهیز کنید.

افراد مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر

افرادی که مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) هستند باید از خوردن خرما دوری کنند. به دلیل وجود فروکتوز بسیار زیاد در بدن این افراد، خوردن خرما می‌تواند به آن‌ها آسیب بزند. مصرف خرما توسط این افراد می‌تواند موجب بروز دل‌دردهای شدید نیز شود.

خرمای عسلی و تر

افرادی که به خرما حساسیت دارند

برخی از افراد هستند که به مواد غذایی مختلف مثل خرما حساسیت دارند. این افراد پس از مصرف خرما ممکن است دچار سرفه یا مشکلات پوستی شوند. به همین دلیل، مصرف خرما یا خوراکی‌هایی که در آن‌ها خرما وجود دارد به این افراد توصیه نمی‌شود.

مصرف خرما به چه کسانی توصیه می‌شود؟

به طور کلی، مصرف خرما به بیشتر افراد پیر و جوان توصیه شده است. اما در این بین، مصرف خرما برای برخی افراد ضروری است و اگر این افراد می‌خواهند که بدن خود را سلامت نگه دارند، باید خرما مصرف کنند. در ادامه، لیست افرادی که مصرف خرما به طور مستقیم به آن‌ها توصیه شده است را می‌بینیم.

افرادی که می‌خواهند قند خون خود را تنظیم کنند

برخی از افراد به دلیل مصرف بیش از اندازه قندهای غیرطبیعی، درگیر مشکلاتی مثل قند خون بالا شده‌اند. این افراد برای اینکه میزان قند خون خود را پایین بیاورند، نیاز به کاهش مصرف قندهای غیرطبیعی را دارند. از طرفی، اگر بدن قند دریافت نکند، می‌تواند دچار آسیب‌های جدی شود. به همین دلیل، مصرف روزانه خرما به‌جای قندهای مصنوعی به این افراد توصیه می‌شود.

افرادی که قصد افزایش وزن دارند

افرادی که لاغر هستند، همواره به دنبال راهی برای افزایش اصولی وزن خود می‌گردند. برخی از این افراد، تلاش می‌کنند تا با مصرف مکمل‌ها و داروهای مختلف، اقدام به افزایش وزن خود کنند. اما باید بگوییم که بهترین روش برای افزایش اصولی وزن، مصرف به‌اندازه خرما است. خرما با کالری زیادی که دارد به افزایش وزن شما کمک می‌کند.

افرادی که ورزش می‌کنند

مصرف روزانه خرما می‌تواند باعث افزایش سطح انرژی بدن شود. به همین دلیل، مصرف خرما به ورزشکاران شدیدا توصیه می‌شود. اگر ورزشکار هستید و به باشگاه می‌روید، چند عدد خرما قبل از شروع تمرین مصرف کنید تا تاثیر فوق‌العاده آن را مشاهده کنید.

انواع مختلف خرما

چه زمانی خرما مصرف نکنیم؟

با اینکه خرما یک ماده غذایی مفید است و محدودیت زیادی برای مصرف آن وجود ندارد، بهتر است از مصرف آن در برخی مواقع خودداری کنید. مصرف خرما در این مواقع می‌تواند باعث بروز برخی مشکلات در بدن شود. در ادامه، با زمان‌هایی که نباید خرما مصرف کنیم آشنا می‌شویم.

هنگام خالی بودن معده

به طور کلی مصرف هر گونه میوه در هنگام خالی بودن معده برای سلامت بدن مضر می‌باشد. خرما هم از این قاعده مستثنی نیست و نباید هنگامی که معده شما خالی است آن را مصرف کنید. ابتدا یک وعده غذایی یا میان‌وعده مصرف کنید و سپس به سراغ خوردن خرما بروید.

قبل از خواب

یکی از مواقعی که خوردن خرما در آن توصیه نمی‌شود، قبل از خواب است. به دلیل اینکه قبل از خواب، میزان سوخت و ساز بدن کم شده و بدن به حالت خواب می‌رود، مصرف خرما می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مثل افزایش وزن یا افزایش قند خون شود.

بهترین زمان برای مصرف خرما

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به خرما علاقه زیادی دارید، بهتر است از بهترین زمان مصرف خرما آگاه باشید. درست است که خرما دارای خواص زیادی است و مصرف آن می‌تواند به حفظ سلامت بدن کمک کند اما خوردن خرما در زمان‌های خاص، می‌تواند تاثیر بیشتری روی بدن داشته باشد.

هنگام صبحانه

مصرف خرما یکی از بهترین راه‌های افزایش قند طبیعی و فیبر در بدن است. مصرف فیبر در صبح، می‌تواند شما را تا آخر روز شاد و سرزنده نگه دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود که همیشه همراه صبحانه خود خرما نیز مصرف کنید.

قبل از تمرین ورزشی

همیشه قبل از اینکه به باشگاه یا تمرین ورزشی خود بروید، دو تا چهار عدد خرما مصرف کنید. خرما دارای منابع انرژی و قند بسیار زیادی است. به همین دلیل، مصرف خرما قبل از ورزش باعث افزایش استقامت و انرژی شده و شما را سرزنده نگه می‌دارد.

خرمای خاص در ظرف

در صورت مصرف صحیح، خرما می‌تواند فشار خون را کنترل کند

خرما علاوه بر خواص بسیار زیادی که دارد، می‌تواند به تنظیم فشار خون نیز کمک کند. شما با مصرف چند عدد خرما به طور روزانه، می‌توانید فشار خون مناسبی را داشته باشید. شرکت برنا همواره تلاش می‌کند تا با ارائه مرغوب‌ترین خرماها، سلامتی را به مشتریان هدیه دهد.

آیا مصرف خرما فشار خون را بالا می‌برد؟

نه تنها مصرف خرما فشار خون را بالا نمی‌برد، بلکه می‌تواند به تنظیم فشار خون شما هم کمک کند. اگر مشکل فشار خون دارید، مصرف روزانه خرما را فراموش نکنید.

چه خرمایی برای تنظیم فشار خون مناسب است؟

خرماهایی که قند کمتری نسبت به خرماهای دیگر دارند، برای تنظیم فشار خون مناسب هستند. خرمای شاهانی و کبکاب، از این خرماها هستند.

خرما چگونه به افزایش وزن کمک می‌کند؟

خرما به دلیل کالری زیادی که در خود دارد، می‌تواند به افرادی که قصد افزایش وزن خود را دارند کمک کند. این افراد می‌توانند با قرار دادن چند خرما در برنامه غذایی خود، وزن خود را به طور اصولی افزایش دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره برنا

شرکت تولیدی بازرگانی امیر کبیر برنا ، بزرگترین تولید کننده تخصصی خرما واقع در ارگ جدید بم ، با بیش از ربع قرن تجربه در امر فرآوری ، بسته بندی و صادرات انواع خرمای مرغوب ایران به بیش از بیست و پنج کشور مختلف است . در حال حاضر تامین نیاز فروشگاه های زنجیره ای ، تعاونی های سراسر کشور و دیگر فروشگاه های سطح شهر را با بیش از چهل نوع محصول که جایگزینی مناسب برای قند ، شکر و فرآورده های جانبی آن هستند ، بر عهده دارد .

آخرین مطالب

اولین منوی راه اندازی خود را اینجا ایجاد کنید
سبد خرید

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟