محصولات

انواع خرما

خرما و بارداری

خرما و بارداری

فهرست مطالب

مصرف خرما در دوران بارداری برای مادر و جنین مفید است

دوران بارداری موجب تغییرات فیزیکی و هورمونی فراوان برای مادر می‌شود. این وضعیت حالات روحی و جسمی مادر را تغییر می‌دهد و پشت سر گذاشتن دوران بارداری را دشوارتر می‌کند. مادران در این دوران از خوردن برخی مواد غذایی محروم هستند و باید رژیم غذایی سالم داشته باشند. خرما به عنوان منبعی مغذی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر می‌تواند به سلامت مادر و جنین کمک شایانی کند. در این مطلب رابطه خرما و بارداری را با هم بررسی می‌کنیم.

بررسی ارزش غذایی خرما

خرما یک میوه خوشمزه و بسیار مغذی است که خواص بسیاری برای بدن دارد. بیشتر انرژی خرما به دلیل کربوهیدرات بالای آن تامین می‌شود و پروتئین نقش بسیار کمی در این بین دارد. همچنین مانند دیگر میوه‌های خشک میزان کالری خرمای خشک از خرمای تازه بیشتر است. بررسی شاخص گلایسمی و کالری خرما نشان می‌دهد که این فراورده غذایی در مقایسه با کشمش، توت خشک و انجیز جانشین بهتری برای قند و شکر است. علاوه بر این خرما و بارداری در بیشتر اوقات رابطه خوبی با هم دارند و مصرف آن توصیه می‌شود. در جدول زیر ارزش غذایی 100 گرم خرما را مشاهده می‌کنید.

کالری 277 کیلوژول
کربوهیدرات 74.97 گرم
پروتئین 1.81 گرم
چربی کل 0.15 گرم
کلسترول 0 گرم
فیبر غذایی 6.7 گرم
فولات 15 میلی‌گرم
نیاسین 1.61 میلی‌گرم
پانتوتنیک اسید 0.805 میلی‌گرم
پیریدوکسین 0.050 میلی‌گرم
تیامین 0.050 میلی‌گرم
ویتامین K 2.7 میلی‌گرم
سدیم 1 میلی‌گرم
پتاسیم 696 میلی‌گرم
کلسیم 64 میلی‌گرم
مس 0.362 میلی‌گرم
آهن 0.90 میلی‌گرم
منیزیم 54 میلی‌گرم
منگنز 0.296 میلی‌گرم
فسفر 62 میلی‌کرم
روی 0.44 میلی‌گرم

خواص مصرف خرما در دوران بارداری

بسیاری از پزشکان مصرف خرما در دوران بارداری را یک جایگزین طبیعی و بسیار خوب برای شیرینی‌جات می‌دانند. خرما به دلیل داشتن مقادیر بسیار زیاد پروتئین و فیبر و همچنین انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی نیازهای مختلف بدن مادر را برطرف می‌کند. در ادامه این نوشتار با رابطه مصرف خرما و بارداری بیشتر آشنا می‌شویم.

بهترین نوع خرما برای بارداری

جلوگیری از کم‌خونی

بیماری کم‌خونی زمانی بروز پیدا می‌کند که کیفیت گلبول‌های قرمز خون برای انجام درست عملکردهای بدن کافی نباشد. یکی از دلایل این بیماری کمبود آهن است و این موضوع در دوران بارداری بیشتر خود را نشان می‌دهد. معمولا زنان باردار برای جبران این کمبود از مکمل‌های آهن استفاده می‌کنند. خرما با داشتن مقادیر زیاد آهن یک مکمل طبیعی و بی‌نظیر برای جبران این مشکل است.

علاوه بر این خرما سرشار از ویتامن B9 است. آهن موجود در خرما نیز به حفظ هموگلوبین و تقویت سیستم ایمنی بدن مادر و جنین نیز کمک می‌کند. با خوردن روزانه چند عدد خرما در دوران بارداری می‌توان همزمان با حفظ قدرت عضلانی از سستی بافت‌های بدن مادر نیز جلوگیری کرد.

پیشگیری و درمان یبوست

مادران در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی، کم‌تحرکی، رژیم غذایی نامناسب و … دچار مشکل یبوست می‌شوند. فیبر موجود در خرما می‌تواند به بهبود عملکرد سیستم گوارشی و پیشگیری و حتی درمان یبوست در این شرایط کمک کند. هر 100 گرم خرما حاوی 7 گرم فیبر است که وجود آن در برنامه غذایی روزانه سلامت دستگاه گوارش مادر را تضمین می‌کند.

کمک به رشد جنین

رشد جنین در دوران بارداری رابطه مستقیم با تغذیه مادر دارد، به همین دلیل باید با مصرف صحیح ویتامین‌ها و پروتئین‌ها هرگونه کاستی را جبران کنید. خرما با داشتن منیزیم به رشد بهتر و سریع‌تر جنین در شکم مادر کمک می‌کند. علاوه بر این مصرف خرما سلامت دندان‌ و استخوان جنین را بالا می‌برد.

وجود اسید فولیک و ویتامین B9 یا همان فولات در خرما شانس تولد نوزادان دارای مشکلات مادرزادی را کاهش می‌دهد. سازمان بهداشت جهانی برای پیشگیری از تولد نوزادان مبتلا به ناتوانی‌های مغزی و نخاعی مادرزادی مصرف مکمل‌های فولات و غذاهای غنی از فولات را در دوران بارداری توصیه می‌کند. خرما می‌تواند در این بین بهترین گزینه برای مادران باشد. فواید مصرف خرما و بارداری از آسیب به مغز و نخاع نوزاد و بروز بیماری اسپینا بیفیدا و آنانسفالی در او جلوگیری می‌کند.

جایگزین عالی برای مواد قندی

مادران باردار در مقایسه با دیگران به انرژی بیشتر نیاز دارند تا بتوانند دوران دشوار حاملگی را به سلامت سپری کنند. متاسفانه این موضوع می‌تواند سبب روی آوردن آن‌ها به مصرف غذاهای پرکالری و ناسالم شود. خرما با داشتن قند طبیعی می‌تواند یک جایگزین مناسب برای انواع شیرینی‌ و شکلات باشد. شما می‌توانید با خوردن روزانه چند عدد خرما علاوه بر تامین کالری مقادیر زیاد از ویتامین‌ها گوناگون را دریافت کنید. همچنین مصرف خرما موجب تنظیم و کنترل قند خون مادران باردار مبتلا به دیابت می‌شود.

تهیه اسموتی با خرما

جلوگیری از بروز مشکلات کلیوی در دوران بارداری

پتاسیم یک الکترولیت بسیار مهم است که برای حفظ و کنترل فشار خون زنان باردار اهمیت بسیار زیادی دارد. وجود مقادیر کافی پتاسیم در بدن زنان باردار موجب حفظ تعادل آب، سلامت قلب، سلامت دستگاه گوارش و عملکرد بهتر عضلات آن‌ها می‌شود. همچنین این ماده معدنی مهم از بروز مشکلات کلیوی جلوگیری می‌کند و به کنترل بهتر اعضاب و عضلات کمک خواهد کرد.

تامین ویتامین K مورد نیاز جنین

تولد نوزادانی که کمبود ویتامین K دارند باعث شده است تا مصرف این ویتامین به مادران باردار توصیه شود. ویتامین K به رشد استخوان‌ها کمک می‌کند و موجب بهبود عملکرد عضلات و اعصاب نوزاد می‌شود. مصرف خرما به عنوان یکی از مهمترین منابع ویتامین K در دوران بارداری اهمیت بسیار دارد. به دلیل نیاز نوزاد به این ویتامین پزشکان توصیه می‌کنند خرما در دوران شیردهی نیز مصرف شود.

فواید مصرف خرمای تازه

کمک به زایمان آسان‌تر

نتایج مطالعات نشان می‌دهند که 90 درصد مادران باردار که در چهار هفته پیش از زایمان روزانه شش عدد خرما خورده‌اند کیسه آب سالم‌تر و درد زایمان کمتر داشته‌اند. مصرف خرما نیاز مادران به داروهای تقویتی را نیز کاهش می‌دهد. به باور پژوهشگران خرما با داشتن هورمون اکسی توسین رحم را برای انقباض آماده می‌کند و سبب راحتی زایمان می‌شود. همچنین قند موجود در خرما انرژی بدن مادر را بالا می‌برد و میزان خونریزی پس از زایمان را کاهش خواهد داد. مطالعات نشان داده است که مصرف خرما می‌تواند خطر عفونت مجاری ادراری و رحم پس از زایمان را نیز کاهش دهد.

کمک به سلامت دستگاه عصبی مادر

افزایش نگرانی و دلهره در دوران بارداری به دلیل حضور جنین در بدن مادر کاملا قابل درک است، اما این موضوع موجب افزایش استرس در آن‌ها می‌شود. داشتن تغذیه مناسب برای حفظ آرامش و کنترل استرس اهمیت بسیار زیادی دارد. خرما به دلیل داشتن مواد معدنی و ویتامین‌های فراوان ازجمله پتاسیم به سلامت و تقویت دستگاه عصبی کمک می‌کند.

پتاسیم موجود در خرما هوشیاری مادران را بالا می‌برد و مصرف روزانه آن آمادگی مادران برای انجام فعالیت‌های مغزی روزانه را افزایش خواهد داد. همچنین خرما با کنترل و تنظیم ضربان قلب از بروز انواع بیماری‌های قلبی و سکته جلوگیری می‌کند.

بهترین زمان مصرف خرما در دوران بارداری

بهترین زمان مصرف خرما در دوران بارداری

خواص خرما و جذب مواد مغذی آن در تمام دوران بارداری و حتی شیردهی اهمیت بسیار زیادی دارد، اما میزان خرمای مورد نیاز در هر دوره با هم تفاوت دارد. در ادامه می‌توانید مقادیر توصیه شده مصرف خرما در هر دوره از بارداری را مشاهده کنید.

مصرف خرما در سه‌ ماه نخست

دوران نخست بارداری معمولا با یبوست و مشکلات گوارشی همراه است. مصرف خرما به دلیل داشتن فیبر زیاد از این عارضه پیشگیری کند. در این بین زنان مبتلا به دیابت باید از هرگونه تداخل خرما و بارداری مطلع باشند و تحت نظر پزشک این ماده غذایی را مصرف کنند. شما می‌توانید دیگر مواد غذایی حاوی فیبر را نیز همراه با خرما مصرف کنید.

مصرف خرما در سه‌ ماه دوم

در طول دوره سه‌ماهه دوم شانس بروز دیابت در زنان باردار بیشتر می‌شود. هرچند خرما یک مکمل غذایی مفید برای دوران بارداری است، اما در صورت مصرف بیش از اندازه برای بیماران دیابتی خطرهای بسیار دارد. شما می‌توانید پس از مشورت با پزشک درباره خرما و بارداری آن را به صورت محدود مصرف کنید.

مصرف خرما در سه ماه پایانی

در دوران پایانی بارداری خرما به دلیل داشتن ملین‌های طبیعی می‌تواند درد زایمان را کاهش دهد. به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند که از شروع هفته 36 بارداری یا چهار هفته مانده به زایمان روزانه شش عدد خرما مصرف شود.

مصرف خرما به همراه انواع آجیل

بهترین نوع خرما برای مصرف در دوران بارداری

در بین انواع مختلف خرما مصرف انواع مضافتی، زاهدی، ربی و شاهانی به دلیل داشتن مواد مغذی و ویتامین بیشتر توصیه می‌شود. این خرماها نیاز بانوان باردار به نیاسین، فولات، پیدیدوکسین، اسید فولیک، اسید پانتوتنیک، تیامین، ریبوفلاوین و ویتامین‌های A، C، K و … را تامین می‌کنند و منبع عالی کربوهیدرات و فیبر هستند.

ویتامین‌ها و مواد مغذی خرماهای باکیفیت ایرانی برای متابولیسم مهم هستند و به رشد جنین کمک می‌کنند. پتاسیم و آهن بسیار زیاد این انواع خرما برای بدن مادر و جنین بسیار حیاتی می‌باشند. همزمان مصرف آن‌ها به تنظیم کلسترول LDL و فشار خون کمک می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد.

خواص شیره خرما

خواص شیره خرما در دوران بارداری

مصرف شیره خرما در دوران بارداری برای مادر و جنین اهمیت بسیار زیادی دارد. شیره خرما سرشار از آهن، پتاسیم و منگنز است و برای تسکین دردهای رماتیسمی کاربرد دارد. انرژی این ماده غذایی بسیار بالا است و خیلی راحت هضم می‌شود. فیبر موجود در شیره خرما از بروز یبوست جلوگیری می‌کند و موجب تقویت بخش‌های مختلف بدن ازجمله قلب، کبد و مغز می‌شود. شیره خرما به دلیل داشتن آهن، کلسیم و مواد مغذی فراوان برای زنان باردار بسیار مناسب است. از طرفی تهیه غذاهای خوشمزه با شیره خرما ساده‌تر است و مصرف آن را توجیه‌پذیر می‌کند. بنابراین شیره خرما و بارداری می‌توانند رابطه خوبی با هم داشته باشند.

محدودیت‌های مصرف خرما در دوران بارداری

مصرف هر نوع ماده غذایی، حتی مفید، باید همیشه به اندازه انجام شود تا برای بدن عوارضی در پی نداشته باشد. در مورد رابطه خرما و بارداری نیز اگر مصرف آن از حد معمول عبور کند مادر دچار اضافه وزن، افزایش قند خون، افزایش خطر ابتلا به دیابت و همچنین پوسیدگی دندان خواهد شد. به طور کلی خرماهای زرد و نارنجی در مقایسه با خرماهای قهوه‌ای شیرینی بیشتری دارند. بنابراین اگر نگران افزایش وزن در دوران بارداری هستید انواع خرمای قهوه‌ای رنگ را مصرف کنید.

فواید مصرف خرما در دوران بارداری

خرما را به رژیم غذایی دوران بارداری اضافه کنید

مصرف خرما در دوران بارداری به بهبود رژیم غذایی، زایمان آسان‌تر و تامین نیازهای بدن مادر و جنین کمک می‌کند. علاوه بر این می‌تواند جایگزین بسیار عالی برای شیرینی‌ها و غذاهای دارای کالری زیاد باشد و از بروز بیماری‌ها به واسطه تغذیه نامناسب جلوگیری کند. همیشه خرما را با مشورت و اطلاع پزشک خود مصرف کنید تا دچار عوارض ناخواسته خرما در بارداری نشوید. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت برنا آنلاین از فروشگاه محصولات ما دیدن کنید و محصولات خرمایی باکیفیت را از ما خریداری کنید.

آیا خوردن خرما در تابستان مضر است؟

بسیاری از خانم‌های باردار باور دارند که مصرف خرما در تابستان موجب ناراحتی معده می‌شود، با اینحال این موضوع از نظر علمی ثابت نشده است.

مصرف چه نوع خرمایی در دوران بارداری بهتر است؟

تا جای ممکن بهتر است برندهای ارگانیک و بدون مواد افزودنی و شیمیایی در دوران بارداری مصرف شوند.

در دوران بارداری چه تعداد خرما باید بخوریم؟

برای بهره‌مندی از خاصیت‌های خرما در دوران بارداری و در صورتی که مبتلا به دیابت یا مشکلات آلرژیک نیستید می‌توانید هر روز 2 تا 3 عدد خرما میل کنید.

آیا مصرف خرما موجب زایمان زودرس می‌شود؟

خیر، این باور عمومی اشتباه در بین برخی وجود دارد که مصرف خرما موجب القای زایمان یا زایمان زودرس می‌شود. تحقیقات نشان داده است که خرما تنها به سهولت زایمان کمک می‌کند.

خرما را چگونه در دوران بارداری مصرف کنیم؟

خرما را می‌توان به وعده‌های صبحانه و عصرانه اضافه کرد. این ماده مغذی یک جایگزین عالی برای قند است و می‌تواند همراه با چای مصرف شود. ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره برنا

شرکت تولیدی بازرگانی امیر کبیر برنا ، بزرگترین تولید کننده تخصصی خرما واقع در ارگ جدید بم ، با بیش از ربع قرن تجربه در امر فرآوری ، بسته بندی و صادرات انواع خرمای مرغوب ایران به بیش از بیست و پنج کشور مختلف است . در حال حاضر تامین نیاز فروشگاه های زنجیره ای ، تعاونی های سراسر کشور و دیگر فروشگاه های سطح شهر را با بیش از چهل نوع محصول که جایگزینی مناسب برای قند ، شکر و فرآورده های جانبی آن هستند ، بر عهده دارد .

آخرین مطالب

اولین منوی راه اندازی خود را اینجا ایجاد کنید
سبد خرید

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟