محصولات

انواع خرما

خرما و دیابت

خرما و دیابت

فهرست مطالب

آیا مصرف خرما و کاهش علائم دیابت با یکدیگر ارتباط دارند؟

خرما نوعی میوه است و مانند دیگر میوه‌ها قند موجود در آن ترکیبی از فروکتوز و گلوکز می‌باشد. قندهای فروکتوز و گلوکز برخلاف سایر انواع قند به ویژه گلوکز خالص، دارای مقداری فیبر هم هستند و به همین دلیل سالم‌تر از قندهای ساده بوده و مصرف آن‌ها برای افراد دیابتی مشکلات کمتری را ایجاد می‌کند. در این مطلب از سایت برنا به این پرسش کلیدی پاسخ می‌دهیم که آیا خرما و دیابت با یکدیگر سازگاری دارند؟

آیا مصرف خرما و کاهش علائم دیابت با یکدیگر ارتباط دارند؟

خرما چقدر قند دارد؟

یکی از سوالات رایج بیماران مبتلا به دیابت این است که یک عدد خرما چقدر قند دارد و یک حبه قند معادل چند خرما است؟ به طور کلی باید گفت که قند یک عدد خرما معادل ۳ حبه قند می‌باشد. همچنین میزان قند و کالری خرمای خشک نسبت به خرمای تر بیشتر است. در واقع میزان قند یک عدد خرمای خشک حدود ۴.۸ گرم می‌باشد. به خاطر داشته باشید که هر خرمای رطب ۲۰ کیلوکالری انرژی و ۵ گرم قند دارد.

خرمای برهی زرد رنگ است و بافتی ترد دارد

قند بهتر است یا خرما؟

قند بهتر است یا خرما؟ به منظور جایگزینی خرما به جای قند و شکر، با مخلوط کردن ۲ فنجان (۴۸۰ گرم) خرما بدون هسته با ۱/۴ فنجان (۳۰۰ میلی لیتر) آب می‌توانید خمیر خرما درست کنید و سپس از این خمیر به جای شکر در رسپی‌های غذایی خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید این میوه شیرین را به اسموتی‌ها و سس‌ها اضافه کنید.

قند بهتر است یا خرما؟

به طور کلی یک عدد خرما خشک و بدون هسته به وزن ۲۴ گرم حاوی ۵ کالری، ۱۸ گرم کربوهیدرات؛ شکر به میزان ۱۶ گرم و همینطور ۶۱ گرم فیبر می‌باشد. فیبر موجود در خرما ممکن است به جذب آهسته کربوهیدرات‌ها در بدن کمک کند که این موضوع ممکن است ریسک افزایش قند خون را کاهش دهد. ترکیب خرما با منبعی از پروتئین و چربی مانند بادام ممکن است هضم شما را کندتر کند و به مدیریت سطح قند خون کمک کند. با این وجود، محققان خاطر نشان کردند که خرما و کشمش مغذی‌تر از شکر ساده می‌باشند که همین مساله  آن را به میان وعده مناسب‌تری تبدیل می‌کند.

ظرفی حاوی خرمای خضراوی

کدام نوع خرما برای درمان مشکلات ناشی از دیابت مناسب‌تر است؟

بسیاری از خرماهای موجود در فروشگاه‌ها خشک شده است. در صورتی که بین خرمای تازه و خشک انتخابی بخواهید خرمایی را انتخاب کنید ما به شما پیشنهاد می‌کنیم کخ خرمای تازه را انتخاب کنید. میوه خشک از به علت آنکه آب آن حذف می‌شود، غلظت بیشتری از قند را دارد.

این موضوع به این معنا است که خرمای خشک قند خون را بسیار بیشتر از خرمای تازه در مقادیر مساوی افزایش می‌دهد. کشمش را به عنوان نمونه در نظر بگیرید. خوردن سریع یک مشت کشمش آسان است، اما این مقدار از نظر قند معادل مقدار بیشتری از انگور تازه است.

چند عدد خرمای خولا که رنگی طلایی قهوه‌ای دارند

خرما و دیابت نوع 1 و 2

زمانی که صحبت از وجود ارتباط خرما و دیابت می‌شود، یکی از موضوعات اساسی، ارتباط این میوه با انواع دیابت است. به طور کلی دیابت دو نوع 1 و 2 دارد که در دیابت 1 بیمار به منابع سالم و طبیعی قند برای افزایش انرژی احتیاج دارد و مصرف خرما به هر میزان، هیچ‌گونه محدودیتی برای او ندارد.

در بیماری دیابت نوع 2 اما قند موجود در خون به مراتب بیشتر از مورد نیاز برای بدن است و با در نظر گرفتن اینکه سلول‌ها قادر به این جذب نبوده و به جای مصرف به عنوان سوخت در بدن ذخیره می‌شوند، باید مصرف قند و شیرنی را به حداقل رساند. با این وجود خرما در دیابت نوع 2 هم ممنوعیت چندانی ندارد و مبتلایان به این نوع دیابت هم می‌توانند از این ماده غذایی ارزشمند استفاده کنند. البته بر خلاف بیماران نوع 1 که محدودیت چندانی در میزان مصرف خرما ندارند، مبتلایان به دیابت نوع 2 باید مصرف این میوه را به شکل کنترل شده و در مقادیر مجاز در نظر داشته باشند.

رابطه میان مصرف خرما و بروز علائم دیابت بارداری

از دیگر انواع دیابت که موقتی است و تنها در بعضی از افراد بروز می‌کند، دیابت بارداری است. همان‌طور که از نام این نوع دیابت پیدا است در زمان حاملگی رخ می‌دهد و در اغلب زنان بعد از زایمان برطرف می‌شود؛ اما اثر این نوع دیابت در بدن هم مانند دیگر انواع دیابت است و مراقبت‌ها در این دیابت حتی به شکل موقتی هم ضروری است.

رابطه میان مصرف خرما و بروز علائم دیابت بارداری

توجه داشته باشید که دیابت بارداری از نوع دیابت نوع 2 می‌باشد و نوع مراقبت‌ها و محدودیت‌های غذایی با دیابت نوع 2 مطابقت دارد. به بیانی دیگر ارتباط خرما و دیابت بارداری از نظر تاثیر خرما در میزان قند خون و مقدار مصرف مجاز آن، دقیقا مانند دیابت نوع 2 است و با وجود خواص فراوان این میوه برای بارداری، مصرف آن در مادران دیابتی باید کنترل شده باشد.

شیره چند نوع خرما

رابطه میان مصرف شیره خرما و بیماری دیابت چگونه است؟

یکی از مزایای اصلی خرما داشتن محصولات مختلف است که این موضوع مصرف آن را برای افراد ساده‌تر می‌کند و این امکان را به مصرف‌کنندگان می‌دهد که طبق ذائقه و سلیقه خود، نوع مناسب این میوه را انتخاب و از آن استفاده کنند. یکی از محصولات پرطرفدار خرما، شیره است. شیره به شکل طبیعی از خرما گرفته می‌شود اما قند آن در مقایسه با خرمای رطب یا تازه بیشتر است. با این وجود مصرف شیره در بیماران دیابتی منعی ندارد. اما نباید در مصرف آن از زیاده‌روی داشته باشید.

ظرفی شیشه‌ای حاوی سرکه خرما

سرکه خرما و بیماری دیابت

یکی دیگر از محصولات به دست آمده از خرما، سرکه آن است. سرکه خرما در واقع مایعی است که معمولا از خرمای خشک تهیه می‌شود. خرمایی که برای سرکه استفاده می‌شود باید بدون شیره بوده و ترجیحا شیرینی آن نیز کمتر باشد. شیرینی و طعم سرکه خرما دقیقا شبیه به خرمای تازه یا شیره نیست و مزه‌ای ملس دارد. این ماده در انواع غذاها و سالاد قابل استفاده می‌باشد و مصرف آن حتی برای بیماران دیابتی هم ممنوعیتی ندارد. برخلاف خرمای تازه، بیماران دیابتی می‌توانند سرکه خرما را در مقادیر بیشتر هم استفاده کنند. این ماده برای دیابتی‌ها نه تنها مضر نیست بلکه خواص فراوانی مانند خاصت آنتی اکسیدانی و ضد کلسترول دارد.

مزایای خرما و درمان دیابت

یکی از مزایای اساسی مصرف خرما برای افراد دیابتی افزایش سطح انرژی در این افراد است. از آنجایی که افراد مبتلا به بیماری دیابت میزان کربوهیدرات مصرفی خود را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهند، این احتمال وجود دارد که سطح انرژی آن‌ها در طول روز کاهش پیدا کند. خرما در دیابت می‌تواند به پر کردن ذخایر انرژی و همینطور حفظ تعادل قند خون با محتوای قند طبیعی آن کمک کند.

مزایای خرما و درمان دیابت

مواد معدنی موجود در خرما به تعادل روند تولید انسولین و قند خون کمک می‌کنند

خرما فاقد هر نوع چربی و کلسترول است و به طور کلی مواد معدنی موجود در آن مثل روی، پتاسیم، کلسیم، فسفر و منیزیم به تعادل روند تولید انسولین و قند خون کمک می‌کند. توجه داشته باشید که خرما سرشار از ویتامین‌های مورد نیاز بیماران دیابتی مثل بتاکاروتن، لوتئین، زآگزانتین، نیاسین، B6 و فولات می‌باشد. خرما برای دیابت به دلیل مواد مغذی موجود در آن پیشنهاد می‌شود.

خرما و هضم بهتر غذا در بیماران مبتلا به دیابت

از خواص دیگر خرما برای دیابت کمک به هضم غذا و گوارش است. خرما سرشار از فیبر است و عملکرد صحیح دستگاه گوارش را تضمین می‌کند. در 100 گرم خرما 8 گرم فیبر غذایی وجود دارد. برخی فیبرهای موجود در خرما جذب کلسترول را در سلول‌های بدن کاهش می‌دهد. جالب است بدانید بروز دیابت در میان افرادی که فیبر بیشتری در رژیم غذایی خود مصرف می‌کنند کمتر است. خرما برای دیابت، از آنجایی که فیبر زیادی دارد، پیشنهاد می‌شود.

خرما می‌تواند قند خون را متعادل ‌کند

توجه داشته باشید که غذاهای با شاخص گلیسمی‌ ‌بالا می‌توانند قند خون را به طور قابل توجهی افزایش بدهند. با وجود اینکه خرما دارای مقدار زیادی قند است، اما میوه‌ای سرشار از فیبر نیز می‌باشد. با مصرف خرما انسولین نیز بسیار کندتر ترشح می‌شود. در نتیجه خرما در رده شاخص گلیسمی‌‌متوسط به پایین قرار دارد. به علت شاخص گلیسمی‌‌پایین، خرما برای بیماری دیابت به هیچ عنوان مضر نیست.

خرما ویتامین A را برای به منظور مقابله با خطر نابینایی افزایش می‌دهد

یکی دیگر از مزایای مصرف خرما برای افرد مبتلا به بیماری دیابت، افزایش سطح ویتامین A در بدن است. ویتامین A موجود در خرما به طرز قابل توجهی خطر نابینایی را کاهش می‌دهد و بینایی را در بیماران دیابتی تقویت می‌کند.

متابولیسم بدن توسط خرما در بیماران دیابتی افزایش پیدا می‌کند

رابطه مین مصرف خرما و متابولیسم در بیماران مبتلا به دیابت چگونه است؟ به طور کلی خرما حاوی ویتامین B3 است. به همین دلیل خرما برای دیابت توصیه می‌شود. زیرا حاوی ویتامین B6 است و این ویتامین می‌تواند سوخت‌و‎ساز بدن را افزایش بدهد.

خرما سرشار از انواع آنتی اکسیدان است

یکی دیگر از مزایای خرما برای بیماران مبتلا به دیابت این است که این ماده غذایی می‌تواند با آنتی‌اکسیدان‌های خود به از بین بردن التهاب‌های موجود در بدن کمک کند. در واقع خرما حاوی گروهی از آنتی اکسیدان‌های قوی و درصد بالایی از پلی فنول‌ها است که به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کند. التهاب در دیابت نوع 1 و 2 و اختلالات متابولیک مرتبط مانند چاقی و فشار خون نقش بسیار مهمی‌دارد.

خرما و محافظت از نوروپاتی دیابتی

آسیب عصبی (نوروپاتی دیابتی) که در افراد دیابتی دیده می‌شود با علائمی همچون بی‌حسی در پاها خود را نشانن می‌دهد. نتایج یک مطالعه در سال 2011 توسط مرکز تحقیقات علوم اعصاب در آمریکا نشان داد که ترکیب موجود در خرما می‌تواند برای جلوگیری از نوروپاتی دیابتی مورد استفاده قرار بگیرد.

پتاسیم موجود در خرما سطح فشار خون را در محدوده طبیعی نگه می‌دارد

خرما همچنین سرشار از مواد معدنی مانند پتاسیم، سلنیوم، مس و منیزیم است. پتاسیم به ویژه در ارتقاء سطح فشار خون سالم با شل کردن دیواره رگ‌های خونی مفید است. افراد مبتلا به دیابت بیشتر از فشار خون بالا رنج می‌برند ، بنابراین مصرف مقادیر کافی از غذاهای غنی از پتاسیم یکی از راه‌های کمک به افزایش سطح فشار خون سالم است. نکته جالب‌تر این است که مصرف پتاسیم می‌تواند  خطر سکته مغزی را بدون توجه به سطح فشار خون کاهش دهد.

خرما شاخص گلیسمی‌‌ بسیار پایینی دارد

به طور کلی غذاهای با شاخص گلیسمی ‌پایین‌تر می‌توانند سطح قند خون را آهسته‌تر و پیوسته‌تر افزایش می‌دهند. این در شرایطی می‌باشد که غذاهای با شاخص گلیسمی ‌بالا ممکن است منجر به افزایش سطح گلوکز خون شوند. چرا که قند خون را به سرعت افزایش می‌دهند. طبق شاخص گلیسمی، گلوکز خالص دارای شاخص گلیسمی‌ 100 است. شاخص گلیسمی ‌در حقیقت ابزاری مفید و توصیه شده برای تعیین یک الگوی غذایی سالم برای افراد مبتلا به دیابت می‌باشد. با تمرکز بر روی غذاهایی که سطح قند خون را به سرعت افزایش نمی‌دهند، افراد دیابتی ممکن است سطح قند خون خود را پایدارتر ببینند.

چند عدد خرمای پیارم

محصولات خرمایی برنا هیچ مشکلی برای افراد دیابتی ایجاد نمی‌کنند

سطح قند خون را می‌توان با مصرف متعادل خرما کنترل کرد. چرا که تنها باعث افزایش ناچیز قند می‌شود. از طرفی شاخص گلیسمی خرما پایین است و همین موضوع باعث می‌شود چه افراد دیابتی و چه غیر دیابتی میزان قند خون‌ها افزایش پیدا نکند. مجموعه برنا یکی از برترین شرکت‌های عرضه‌کننده محصولات خرمایی در کشور است. در مجموعه همچنین می‌توانید بهترین ترافل‌های خرمایی و میوه‌های خشکی را باکیفیتی بالا و قیمتی مناسب خریداری کنید.

قند خرما بیشتر است یا کشمش؟

شاخص گلیسمی‌یا همان سرعت افزایش قند خون بعد از مصرف یک ماده غذایی برای خرمای خشک ۵۰ و برای خرمای رطب ۴۷ است. در صورتی که شاخص گلیسیمی‌کشمش حدود ۶۴ است؛ به همین دلیل در مصرف آن باید بیشتر احتیاط کنید و به اندازه مشخصی در روز از کشمش استفاده کنید.

قند خرما بیشتر است یا توت خشک؟

شاخص گلیسیمی‌توت خشک حدود ۴۰ و کمتر از شاخص گلسمی‌خرما است. بنابراین در مصرف خرما زیاده‌روی نکنید و اگر در حال گرفتن رژیم لاغری هستید، درباره تعداد خرمای مصرفی روزانه خود، با مشاور تغذیه صحبت کنید.

مصرف کدام نوع خرما برای درمان دیابت بهتر است؟

خرمای تازه را انتخاب کنید. خرمای خشک قند خون را بیشتر از خرمای تازه در مقادیر مساوی افزایش می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره برنا

شرکت تولیدی بازرگانی امیر کبیر برنا ، بزرگترین تولید کننده تخصصی خرما واقع در ارگ جدید بم ، با بیش از ربع قرن تجربه در امر فرآوری ، بسته بندی و صادرات انواع خرمای مرغوب ایران به بیش از بیست و پنج کشور مختلف است . در حال حاضر تامین نیاز فروشگاه های زنجیره ای ، تعاونی های سراسر کشور و دیگر فروشگاه های سطح شهر را با بیش از چهل نوع محصول که جایگزینی مناسب برای قند ، شکر و فرآورده های جانبی آن هستند ، بر عهده دارد .

آخرین مطالب

اولین منوی راه اندازی خود را اینجا ایجاد کنید
سبد خرید

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟